Julegoder til Københavns hjemløse

16. december 2011   |   Stop Spild Af Mad  |  Flere pressemeddelelser

Frivillige fra Stop Spild Af Mad formidler i dag mad, varmt tøj og soveposer til hjemløse i København. Johnny Reimar og en række virksomheder bidrager med donationer.

I anledning af World Food Day har nyhedsbureauet Bloomberg i London foræret den danske forbrugerorganisation Stop Spild Af Mad en donation til hjemløse. Dette er nu endt i en større aktion, hvor hjemløse i De Hjemløses Hus i København i dag modtager juledonationer bestående af mad, soveposer, specialpakkede rygsække og varmt tøj.

Fire store paller med majs, chili kidney bønner og kødkonserves fra Bonduelle og Tulip, 100 specialpakkede ”Warm Winter Packs”-rygsække fra Bloomberg med varmt termoundertøj, sokker, huer og handsker, 100 varme sweatre fra US Overskudslager og varme Samsøe & Samsøe trøjer fra NordicBet. Johnny Reimar og Lars Larsen fra JYSK har sponsoreret 25 soveposer. Alt dette kommer nu kommer Københavns hjemløse til gode ved hjælp af frivillige fra Stop Spild Af Mad og transport sponsoreret af 3x34 Transport.

"Vores brugere er glade for donationerne," fortæller Jan Jensen, som er leder hos Dansk Røde Kors institutionen De Hjemløses Hus på Nørrebro i København. "Både tøj og mad er gode tilskud til hverdagen, som er ekstra hård om vinteren."

"Bloomberg kontaktede Stop Spild Af Mad i anledning af World Food Day med henblik på en aktion til fordel for de hjemløse," siger Christian Wienberg fra Bloomberg News. "Vi har doneret 100 ”Warm Winter Packs”-rygsække til formålet, og de indeholder bl.a. varmt termoundertøj, sokker, huer og handsker. Vi er glade for, at denne donation har inspireret til en større aktion med flere bidragydere til glæde for de hjemløse."

"Jeg har fulgt Selina Juuls arbejde og vil gerne støtte den gode sag og specielt de hjemløse," fortæller Johnny Reimar, som selv deltager i aktionen fredag. "Jeg har optrådt gratis for forskellige firmaer - bla. JYSK - som til gengæld støtter mit velgørende arbejde. Dette giver sig her udslag i 25 flotte JYSK-soveposer til vinterkulden, hvoraf Lars Larsen og jeg donerer lige meget."

3x34 Transport udgør transportmusklerne på aktionens kørsel fra sted til sted. "Da Stop Spild Af Mad henvendte sig til os med en forespørgel om hjælp til transport, sagde vi straks ja," siger Brian Lillelund Häggqvist, marketingassistent i 3x34 Transport. "Det er en vigtig sag at hjælpe de hjemløse, og vi stiller med glæde både transport og chauffør til rådighed."

Bonduelle Nordic har bidraget med donation af majs og chili con carne bønner. "Vi har samarbejdet med Stop Spild Af Mad tidligere, hvor bevægelsen i sommer iværksatte en aktion, der videreformildlede 14 tons af vores gode overskuds dåsegrøntsager til tre af Dansk Røde Kors asylcentre på Sjælland. Derfor hjælper vi gerne igen og vil gerne støtte en god sag," siger Bonduelles adm. direktør Peder Andersen.

NordicBet har bidraget med varme Samsøe & Samsøe trøjer: "Dette er en god sag, som med glæde støtter. Der er noget helt grundlæggende rigtigt ved i julemåneden at sørge for varmt tøj til dem, som har mest brug for det," siger marketingchef fra NordicBet Rune Brandt.

US Overskudslager på Østerbro har også bidraget med 100 varme sweatre. "Det er i virkeligheden ganske enkelt: Det er koldt, de hjemløse fryser, vi har det varme kluns, og vi hjælper gerne," siger Majken Hansen fra US Overskudslager.

"Vi er yderst taknemmelige over, at alle de gode sponsorer vil være med på aktionen - og ikke mindst 3x34 Transport, som sørger for at sagerne nå frem. Uden dem ville vi ikke kunne klare aktionen," siger Selina Juul, stifter af Stop Spild Af Mad. "Dette er naturligvis kun en dråbe i havet, men det gør alligevel en forskel for nogle af de udsatte. Disse aktioner har spredt sig som ringe i vandet og har forårsaget flere donationer til danske herberger fra folk og firmaer, som har hørt eller læst om vores aktioner. Det behøver ikke kun at være i Julen, og man behøver ikke at være en organisation - alle kan gå ind på vores oversigt "Mad til hjemløse"  - http://www.stopspildafmad.dk/madtilhjemloese.html - og herfra kontakte herberger og donere overskudsting.”

”Jeg vil desuden rette en varmt tak til de frivillige fra Stop Spild Af Mad, som var med på aktionen - Line Falck Christensen, Tom Vilhelm Jensen og Jonas Bjørn Jensen" siger Selina Juul.

Til redaktionen:

Stop Spild Af Mad ankommer med alle sagerne til De Hjemløses Hus fredag den 16. december på adressen: Falkevej 2-4, 2400 København NV kl ca. 14.40. Johnny Reimar agter også at dukke op. Pressen er velkommen til at deltage - husk dog at beboere i De Hjemløses Hus ikke må filmes. Tovholder på aktionen er Selina Juul, tlf. 40 72 06 01.

Yderligere information:

Stop Spild Af Mad: http://www.stopspildafmad.dk Pressekontakt: Jakob Dreyer, tlf. 40 72 06 01

Bloomberg News: Christian Wienberg, tlf. 40 53 15 24

Dansk Røde Kors De Hjemløses Hus: Jan Jensen, tlf. 21 97 11 80