Iværksættere hjælper handlende gennem krisen

18. maj 2009   |   Lagervarer.dk  |  Flere pressemeddelelser

"Vi tror på, at iværksættere, som bygger virksomheder op i modvind, får ekstra megen fart på, når vinden vender,” forklarer Henrik Sommerlund Larsson, der også gerne løfter sløret for nogle af fremtidsplanerne. Mange handlende vil gerne bruge de stramme tider til at få ryddet op i de forskellige restpartier, de har stående rundt omkring. Andre er måske ekstra sultne efter billige varer, som kan afsættes, selvom folk sidder lidt tungere på pengene.

”At handle er en slags kunst på linje med skuespil. Det rører mig dybt, når jeg ser et par kræmmere, der for alvor kan denne kunst.” Sådan siger Henrik Sommerlund Larsson, der sammen med tre andre iværksættere har skabt en helt ny måde at købe og afsætte partivarer på. De har åbnet den virtuelle lagerhal, Lagervarer.dk.

Drop krisen og handl

Mange handlende vil gerne bruge de stramme tider til at få ryddet op i de forskellige restpartier, de har stående rundt omkring. Andre er måske ekstra sultne efter billige varer, som kan afsættes, selvom folk sidder lidt tungere på pengene. Det oplevede iværsætterbrødrene Henrik og Dennis Sommerlund og deres makker Rasmus Skaarup i deres egne virksomheder. En dag, hvor de som så mange andre iværksættere sad og drøftede, hvordan man som handlesvirksomhed kommer bedst igennem krisen fik de ideen. De ville skabe et sted på internettet, hvor man kunne efterligne den stemning, der opstår mellem kræmmere. En sund blanding af samarbejde og konkurrence.

Programmøren

De tre handelsfolk tog derfor kontakt til programmøren Patrick Jacobsen, som de mødte på internettet. Han var straks tændt på ideen og gik i gang med at programmere.
”Internethandel bliver let lidt upersonligt, men ved at kombinere de tre andres handelserfaringer med solid programmering og godt design tror vi på, at vi kan skabe den rigtige ånd,” forklarer Patrick Jacobsen. Han sørger for, at Lagervarer.dk både kan håndtere almindelige annoncer, auktioner og et forum, hvor brugere f.eks. kan aftale at dele transportudgifterne til en sending fra Kina.

Hele partier

Lagervarer.dk sigter mod at handle med hele partier eller restpartier. De handlende opretter profiler på siden, så købere kan se, hvem de handler med. ”Hvis jeg skal købe et parti boremaskiner, vil jeg gerne vide lidt om sælger. På Lagervarer.dk kan jeg se, hvad han ellers handler med, og hvad andre har syntes om at handle med ham. Det minder meget om morgenstemningen på landets markeder, når kræmmerne lader store mængder af gode sager skifte hænder over en kop kaffe og en ostemad,” fortæller Henrik Sommerlund Larsson, som har stor erfaring i den direkte mand-til-mand-handel.

Når krisen er forbi

”Om et par år, når den globale finanskrise er slut, vil vi have udviklet Lagervarer.dk til en sund og solid virksomhed. Vi tror på, at iværksættere, som bygger virksomheder op i modvind, får ekstra megen fart på, når vinden vender,” forklarer Henrik Sommerlund Larsson, der også gerne løfter sløret for nogle af fremtidsplanerne. Lagervarer.dk vil nemlig med tiden arrangere fysiske auktioner og kræmmerevents, og opstarten i Danmark skal bruges som afsæt for tilsvarende projekter i udlandet.

Henrik Sommerlund Larsson

henrik@lagervarer.dk