Iværksætter eller i skole?

15. juni 2010   |   Få Det Gjort SMBA  |  Flere pressemeddelelser

På Roskilde Handelsskoles første år fik Rico Andersen og Anders Hempel gennemgået principperne for udbud og efterspørgsel. ”Det må man kunne tjene penge på,” var deres første indskydelse – og selvfølgelig kan man det. Så de unge handelsskoleelever på henholdvis 18 og 19 år trodsede krisen og hævede deres børneopsparinger for at kunne komme hurtigt i gang med portalen www.FaaDetGjort.dk.

”Det må man kunne tjene penge på,” var deres første indskydelse – og selvfølgelig kan man det. Så de unge handelsskoleelever på henholdvis 18 og 19 år trodsede krisen og hævede deres børneopsparinger for at kunne komme hurtigt i gang.

Nu går de på skolens iværksætterlinje, og deres fælles projekt, FaaDetGjort.dk, er blevet mere end blot et skoleprojekt.
”Vi sammenkobler ganske enkelt udbud og efterspørgsel af arbejdskraft, og vi gør det ganske gratis,” forklarer Anders, når man spørger til forretningens indhold. Det lyder ikke som en guldgrube at forære en service væk, men projektet er også foreløbig i en investeringsfase.

”Indtil nu har vi brugt penge på at få skruet hjemmesiden sammen, så den bare fungerer. Nu er turen kommet til den store markedsføringsplan,” fortæller Rico, der som økonomisk ansvarlig i deres fælles selskab må forvente at tåle røde bundlinjer i et år eller to endnu, før pengestrømmen vender.

Projektets indtægter skal til den tid komme fra VIP-medlemskaber, der giver særlige muligheder og fra bannerreklamer. Forudsætningen for at nå til den indtægtsgivende fase er, at der kommer masser af trafik på siden, og vejen dertil går gennem søgemaskineoptimering og internetreklamer.

”Vi har prøvet busreklamer i Roskilde, og det er selvfølgelig fedt at se sin reklame køre rundt i byen, men det gav ikke ret mange besøgende. Vi har også prøvet biografreklamer med samme resultat. Til gengæld har de ganske få midler, vi indtil nu har brugt på online markedsføring, givet et godt og målbart resultat,” forklarer Anders. Derfor bliver det fibre fyldt med bytes og bits, der skal tiltrække brugere til FaaDetGjort.dk.

Den erfaring tog de to skoleelever med i Møns Bank, der på trods af krisetiderne tror så meget på projektet, at de har accepteret at finansiere en større markedsføringskampagne.

Men internettet er ikke begrænset til Roskilde og omegn, så nu indretter Rico og Anders sig på at kunne blive nationalt dækkende.

Lektierne lider

”Det er klart, at vores skolearbejde lider en smule under, at vi arbejder så seriøst med vores virksomhed, men de fleste af vores lærere forstår godt, at vi må prioritere på den måde,” fortæller Anders, og Rico fortsætter: ”Vi har simpelt hen drivet. Vi tror 110% på den her idé, og hvis den skal realiseres, skal det være nu.” De to studiekammerater er enige om, at det ville være ærgerligt at se nogle andre realisere en tilsvarende idé, mens de sad og svedte over skolebøgerne. ”Vi lærer faktisk mindst lige så meget af at drive virksomhed i virkeligheden,” mener Rico.

Opbakning hjemmefra

Og forældrene er ikke kede af at se børneopsparingerne formøblet på noget så ukonkret som en hjemmeside. Rico kommer af en familie af selvstændige, der ikke har svært ved at se potentialet i en god forretning. Og selvom Anders' forældre er lønmodtagere, respekterer de hans risikovilje og stoler på, at de to nok skal klare skærene.

”Vi har gjort meget brug af min fars netværk,” fortæller Rico. Blandt andet har FaaDetGjort.dk haft brug for en advokat til at sikre, at siden ikke kan anklages for at opfordre til sort arbejde.

Iværksætternes råd

Rico og Anders har også haft lejlighed til at gøre sig nogle kedelige erfaringer. ”Vi skulle have lavet en lille film til vores biografreklame. Vi havde godt nok aftalt en pris, men der skete hele tiden ting i processen, der gjorde det meget dyrere. For at være helt ærlig, så blev vi simpelt hen snydt,” konstaterer Anders ikke uden en vis bitterhed.
Så Rico og Anders' første råd til andre iværksættere er, at selvom man har uendelige mængder af energi og beslutningskraft, så er det en god idé ikke at have alt for travlt, når der skal tages dyre beslutninger.

”Vi synes selv, vi er blevet gode til at tage de rigtige beslutninger, og det er dét, der gør forskellen,” mener Rico.

Håbet er, at FaaDetGjort.dk om nogle år beskæftiger et lille kontor fuld af dygtige folk, der brænder for ideen, holder skuden på ret kurs og udvikler nye tiltag.

Rico Andersen

rico@faadetgjort.dk