Husqvarna fylder 325 år

05. maj 2014   |   Husqvarna  |  Flere pressemeddelelser

Teknisk snilde, en stærk iværksætterånd og en passion for kvalitetsprodukter har gennem årene ført Husqvarna til vidt forskellige innovative løsninger – begyndende med våben over symaskiner, ovne og motorcykler til nutidens avancerede havemaskiner. Nu fylder den svenske virksomhed 325 år.

Starten: Våben
Da Husqvarna først så dagens lys for 325 år siden var det som en konsekvens af de mange krige, der rasede i Europa i slutningen af 1600-tallet. Krigene resulterede i en stigning af Sveriges våbenproduktion, og denne produktion krævede vandkraft. Derfor etablerede man i 1689 boreværker ved vandfaldene i den lille svenske by, Huskvarna, i det sydlige Sverige. Den dag i dag produceres mange af Husqvarnas produkter stadig i byen af samme navn.

Fortsættelsen: Cykler, symaskiner og komfurer
Da behovet for våben faldt, videreførte Husqvarna i slutningen af 1800-tallet færdighederne opnået fra produktionen af våben til et udvalg af andre produkter – symaskiner, jagtvåben, brændeovne, cykler, motorcykler, gaskomfurer, mikrobølgeovne og meget mere.

Udviklingen: Plæneklippere, kædesave og banebrydende ny teknologi
Fremstillingen af så mange forskellige produkter gav Husqvarna en unik knowhow, som virksomheden brugte til at videreudvikle deres produkter og udfordre eksisterende løsninger. I denne videreudvikling udtænkte Husqvarna bl.a. en løsning på problemet med kædesaves høje støjniveau. Ved at bruge teknologien fra en motorcykels lydpotte halverede Husqvarna støjniveauet på kædesave i forhold de konkurrerende produkter på markedet. Snart efter opfandt Husqvarna flere nye features som bl.a. anti-vibration og den første automatiske kædebremse.

Nutiden: Robotteknologi og videreudvikling
Gennem årene har Husqvarna bevist sin teknologiske førerposition ved at indføre banebrydende og prisbelønnede løsninger og produkter, der minimerer brændstofforbruget, reducerer udstødningsemissionerne og nedsætter lydniveauet markant. Husqvarna var de første til at udvikle en robotplæneklipper i 1995, og de satte nye standarder for batterimarkedet, da de for 2 år siden lancerede en helt ny batteriserie med en ydeevne på niveau med de benzindrevne maskiner.

"Nu har Husqvarna i 325 år udviklet og produceret kvalitetsprodukter for at hjælpe brugerne med at opnå de bedste resultater. Også fremadrettet vil vi fortsætte med at udfordre de eksisterende løsninger og levere højtydende produkter udviklet til brugernes behov," siger Jakob B. Hansen, adm. direktør for Husqvarna Danmark.

Vedhæftet milepæle og billeder fra Husqvarnas historie.