Hornbeers humle henrykker ølentusiaster i ind- og udland!

23. marts 2012   |   Danske Ølentusiaster  |  Flere pressemeddelelser

På Danske Ølentusiasters Generalforsamling den 24. marts blev det afsløret at Hornbeer løb med sejren i begge kategorier af Årets danske Ølnyhed(er). I kategorien op til 5,9% blev vinderen Dryhop og i kategorien på 6% og derover blev vinderen The Fundamental Blackhorn.


I det meget stærke felt af 576 danske ølnyheder fra 102 bryggerier i 2011 lå Dryhop og The Fundamental Blackhorn fra Hornbeer helt fra starten i førerfeltet, og begge øl vandt klart deres kategorier i den indledende afstemning, og lige så klare blev sejrene for begge i den afgørende afstemning.

Hornbeer stod allerede for Årets danske Ølnyhed i 2008, hvor bryggeriet vandt titlen med deres Caribbean Stout, i 2009 og 2010 måtte bryggeriet så ’nøjes’ med titlen som Årets Bryggeri, i 2009 endda delt med et andet bryggeri, men i 2011 er Hornbeer virkelig trængt igennem med sejre i begge kategorier af Årets danske Ølnyhed(er).

Og disse titler er ikke de eneste hædersbevisninger Hornbeer har fået for deres ølnyheder i 2011. Dryhop, som havde premiere ved Ølfestivalen i København i maj 2011, har allerede vundet sølvmedalje ved Stockholm Beer & Whisky Festival i september 2011, og senere på året vandt Dryhop konkurrencen om årets bedste øl på den største ølfestival i Frankrig, Mondial de la Bière i Strassbourg, hvor Dryhop, som den eneste, blev dekoreret med platin.
Også The Fundamental Blackhorn har gjort det godt. Ved premieren i Valhal i Frederikssund, blev den valgt som bedste øl og ved Stockholm Beer & Whisky Festival blev den bedste øl i sin klasse og fik guldmedalje.

Hornbeers to kandidater satte sig på næsten en tredjedel af stemmerne i deres kategorier ved den afgørende afstemning, og de øvrige øl måtte så dele resten. Bemærkelsesværdigt er det også at en typisk tysk Rauch Bier fra det unge Krenkerup Bryggeri kunne sætte sig på andenpladsen i kategorien op til 5,9% og at Fanø Bryghus kraftige Fanø Imperial X-mas Porter (Kunstner Øl No. 1) kunne sætte sig på andenpladsen i kategorien på 6% og derover – hvem sagde ’udkants Danmark’?

Som nævnt var Dryhop og The Fundamental Blackhorn suveræne allerede i de indledende afstemninger blandt alle danske ølnyheder fra 2011. Med 15,0 og 11,4 procent af stemmerne fik de henholdsvis næsten 3 gange og næsten dobbelt så mange stemmer som nummer 2 i de respektive kategorier, og Hornbeer var desuden det bryggeri hvis ølnyheder sammenlagt fik flest stemmer i begge kategorier – en overbevisende sejr.

...yderligere oplysninger på vedhæftede pressemeddelelse i pdf-format og på http://www.ale.dk/index.php?id=56

eller ved henvendelse til Danske Ølentusiasters:

Landsformand - Bo L. Jensen, bo.jensen@ale.dk - tlf. 28 19 17 13 eller

Pressekontakt - Anne-Mette Meyer Pedersen anne-mette.meyer@ale.dk - tlf. 61 30 17 62

Kontaktperson:

Anne-Mette Meyer Pedersen

61 30 17 62

anne-mette.meyer@ale.dk

Afsender:

Anne-Mette Meyer Pedersen

Kirkeskovvej 1
4660 Store Heddinge

45 82 34 00

sekretariat@ale.dk

http://ale.dk