Haveejere har det som fisk i vandet

05. juli 2007   |   Tropefisk.dk  |  Flere pressemeddelelser

En ny trend har spredt sig blandt danske haveejere, nemlig vandanlæg. Et område i haven indrettes med bassin, springvand, vandløb, smukke sten og ikke mindst fisk og vandplanter. ”Vandet er afstressende,” fortæller Uffe Guldborg, som for 4 år siden greb skovlen og gravede et 4000 liter stort hul midt i terrassen. Det gik ikke helt problemfrit, men nu kunne han ikke forestille sig en have uden vand. Kim Gam-Jensen fra firmaet Tropefisk.dk bekræfter den ny tendens. I det seneste år har han oplevet en sand eksplosion i udbudet af materialer til vandanlæg i haven, og efterspørgslen er også kraftigt stigende. ”Haven betyder meget for danskerne, som jo elsker hygge,” siger han, ”og den økonomiske frihed, som vi oplever i disse år, bliver gerne omsat i nogle rigtig flotte vandanlæg.” Tropefisk.dk leverer alt fra springvandspumper, sten og belysning til planter og selvfølgelig fisk. I mange tilfælde anlægges havedammen af en anlægsgartner som en del af en samlet omlægning af haven, men mange kaster sig også selv ud i kreative bassinløsninger. Mange haveejere lægger vægt på at få en individuel og unik havedam. Yderligere oplysninger: Kim Gam-Jensen kim@tropefisk.dk 87 26 00 46 www.tropefisk.dk

Haveejere har det som fisk i vandet

Uffe Guldborg har egen tøjforretning i Støvring, og han nyder at komme hjem og koble tankerne af til lyden af vandets rislen og synet af de hajlignende stører, som boltrer sig i vandet, når solen begynder at stå lavt. Naboerne i villakvarteret var fra start lidt skeptiske overfor projektet, fordi store vandanlæg i haven dengang ikke var så almindeligt. ”Men nu kan de godt se det hyggelige i det,” siger Uffe Guldborg og fortsætter: ”Jeg var nok bare lidt tidligt ude i forhold til modestrømningen.”

Kim Gam-Jensen fra firmaet Tropefisk.dk bekræfter den ny tendens. I det seneste år har han oplevet en sand eksplosion i udbudet af materialer til vandanlæg i haven, og efterspørgslen er også kraftigt stigende. ”Haven betyder meget for danskerne, som jo elsker hygge,” siger han, ”og den økonomiske frihed, som vi oplever i disse år, bliver gerne omsat i nogle rigtig flotte vandanlæg.” Tropefisk.dk leverer alt fra springvandspumper, sten og belysning til planter og selvfølgelig fisk. I mange tilfælde anlægges havedammen af en anlægsgartner som en del af en samlet omlægning af haven, men mange kaster sig også selv ud i kreative bassinløsninger. Mange haveejere lægger vægt på at få en individuel og unik havedam. Kim Gam-Jensen har set eksempler på folk, der investerer op mod en kvart million i et vandanlæg, men man kan også sagtens få en rigtig indbydende og smuk dam for omkring 10.000 kr.

Uffe Guldborg plantede åkander i sin dam og investerede i nogle forskellige fisk. Men efter ret kort tid var fornøjelsen af fiskene ganske begrænset, for filterpumpen var for lille til bassinet, som groede mere og mere til i alger. På et tidspunkt blev guldfiskene syge, og måtte have medicin. Desværre fik han forkert vejledning i den butik, som havde solgt ham den for lille pumpe, og medicinen kurerede godt nok guldfiskene, men den slog samtidig koi-karperne ihjel. ”Jeg kunne se, at jeg nok ikke havde fået den rigtige vejledning, så jeg begyndte at lede efter en ny leverandør,” siger Uffe Guldborg, som fandt Kim Gam-Jensens butik på internettet.

”Jeg kunne hurtigt konstatere, at selv Uffe Guldborgs nye og større pumpe var alt for lille til det store bassin,” fortæller Kim Gam-Jensen. Han anbefalede en Oasepumpe med Biotec-filter, og i løbet af få dage var vandet klart og rent, og Uffe Guldborg kan nu få det fulde udbytte af sit bassin og sine fisk. ”Og nu har jeg faktisk opdaget, at en enkelt af koi-karperne har overlevet,” fortæller den glade haveejer, ”Den svømmer lystigt rundt og hygger sig med størerne og guldfiskene.”

Uffe Guldborgs råd til kommende bassinbyggere er, at de skal overdimensionere rensesystemet, og at de skal sikre sig den rigtige faglige vejledning hele vejen gennem processen. ”Jeg startede jo bare med at grave. Skulle jeg lave et nyt bassin i dag ville jeg starte med at spørge,” slutter han.

¬

Fakta:
Tropefisk.dk giver gerne grundig, faglig vejledning pr. mail eller telefon.
Tropefisk.dk sender varer til hele landet med post og fragtmand.
Fisk skal dog afhentes i butikken.

Fotos:
1.      Kim Gam-Jensen med et udvalg af det nyeste indenfor havebassin.
2.      Koi-karper er lige så nysgerrige som hundehvalpe (taget af medlem af Dansk Koiklub (www.koiklub.dk))
3.      Koi-karper – en trendy pryd for haven

Yderligere oplysninger: