Happii og Proshop stjal tekster fra Mobiltjek.dk

17. juni 2013   |   Mobiltjek.dk  |  Flere pressemeddelelser

Selvom man er en stor spiller på markedet, kan man ikke bare gå på nettet og hente de tekster, som andre har skrevet. Det måtte Happii og Proshop sande, da de den 14/6 2013 indgik forlig med Mobiltjek.dk i en sag om ophavsret. De må nu betale en godtgørelse på 30.000 kr. Problemet med teksttyveri på nettet er omfattende, og mange kender ikke reglerne.

En medarbejder hos Happii/Proshop var sluppet lidt for let om ved sit arbejde, da han skulle lave produktbeskrivelse af 26 mobiltelefoner. I stedet for at skrive selv, gik han på nettet og fandt nogle beskrivelser, som han blot kopierede og lagde op på henholdsvis Happii og Proshop. Det er ikke lovligt, så det skulle han ikke have gjort.

"Da jeg blev opmærksom på, at vores tekster var blevet kopieret, kontaktede jeg omgående Happii og Proshop for at få dem til at fjerne teksterne. Jeg foreslog dem at vi kunne indgå et forlig om en godtgørelse, men de var slet ikke interesserede i at give et rimeligt beløb. Derfor var jeg nødt til at køre retssagen," fortæller Nicolaj Thomasen fra Mobiltjek.dk.

"Nogen kunne måske mene, at det kan være ligegyldigt, om vores beskrivelser ligger på andres sider, men der er faktisk to alvorlige problemer i det. For det første straffer søgemaskinerne tekster, som findes på flere sider ved at placere dem dårligere i søgeresultaterne. For det andet er det jo et problem, hvis en konkurrent kan spare penge ved at genbruge de beskrivelser, som vi har brugt tid og penge på at producere," forklarer Nicolaj Thomasen.

Mobiltjek er en prissammenligningsside, der hjælper forbrugere med at finde de billigste mobiltelefoner, taletidskort og abonnementer. Mobiltjek.dk får så en provision, hver gang en bruger benytter sig af ét af de tilbud, de finder frem. Hvis Mobiltjek.dk bliver straffet i søgemaskinernes resultater på grund af tyveri af deres tekster, mister de naturligvis kunder og lider dermed et tab.

Og selvom Mobiltjek.dk ikke direkte selv handler med mobiltelefoner, er de alligevel en konkurrent til Happii og Proshop, som altså har sparet penge på Mobiltjek.dk's bekostning.

Ophavsretten er vigtigst

Det er Ophavsretsloven, der sikrer den der oprindeligt har skrevet beskrivelserne eneretten til at bruge dem på nettet. Og nu har forliget altså fastslået, et teksttyve ikke skal slippe billigt.

"Jeg kender til en del sager om teksttyverier. De fleste undskylder sig med, at de ikke kendte til reglerne, men det er jo ikke nogen undskyldning for at forbryde sig mod loven," siger Nicolaj Thomasen, der er godt tilfreds med, at forliget nu for alvor har slået fast, at store webshops ikke har ret til at stjæle mindre spilleres arbejde.

Sideløbende med sagen mod Happii og Proshop fører Mobiltjek.dk også en helt tilsvarende sag mod Telekæden, og Nicolaj Thomasen vil også i fremtiden være meget opmærksom på, om hans tekster dukker op i uretmæssige sammenhænge.

"Jeg er selvfølgelig glad for pengene, og jeg vurderer også, at de dækker de tab, vi har lidt. Men det vigtigste for mig er, at der kommer fokus på, at ophavsmanden altså har ophavsretten. Det vil gøre det lettere for andre at kræve deres ret i senere sager, så de måske kan indgå fornuftige forlig i stedet for at skulle omkring retten," slutter Nicolaj Thomasen.

Nicolaj Thomasen

info@mobiltjek.dk