Halsnæs blev Årets Lokalafdeling 2013

21. marts 2014   |   Danske Ølentusiaster  |  Flere pressemeddelelser

At fremhæve én af Danske Ølentusiasters mere end 50 lokalafdelinger er hvert år en vanskelig opgave for Landsbestyrelsen, selv med hjælp fra de indstillinger foreningens regioner leverer. For selv om kampen om at blive Årets Lokalafdeling er en venskabelig kappestrid, bliver den taget meget alvorligt, og det er en ære at modtage denne udmærkelse som kvittering for gode og varierede tiltag og arrangementer til gavn for udbredelsen af kendskabet til øllets verden i det forløbne år.

Årets Lokalafdeling i 2013 blev Halsnæs, og det er der mange gode grunde til.
Lokalafdeling Halsnæs er en udbryderafdeling, med medlemmer der oprindeligt hørte under Frederikssund, men i 2007 startede lokalafdelingen op for sig selv, og har siden øget antallet af medlemmer fra 45 til nu 115 medlemmer.

Der har gennem hele lokalafdelingens levetid været mange spændende arrangementer, der tæller medlemsmøder med varierende temaer, Håndbrygfestival, Oktoberfest, Julefrokost og Sommerfest.

Med et enkelt Dansk Ølmærke i lokalafdelingens område, er det ikke fordi de lokale forhold i sig selv inspirerer til den store ølinteresse, men lokalafdelingen har formået at markere sig gå godt i lokalområdet, at de nogle gange har måttet takke nej til at deltage i arrangementer, fordi der bud efter dem flere steder på samme tid.

Øl og mad er et af Danske Ølentusiasters fokusområder, og det er et emne der får stor opmærksomhed i Lokalafdeling Halsnæs. Ved langt de fleste af lokalafdelingens medlemsmøder, lykkes det at have en rød tråd mellem maden og øllet, og i langt de fleste tilfælde er maden hjemmelavet. Men som noget helt unikt, har Lokalafdeling Halsnæs et godt samarbejde med den lokale Hotel og Restaurantskole, der bl.a. har stået for maden til lokalafdelingens julefrokost.

Om det er maden der lokker kvinderne til - eller om det gode øl i sig selv klarer opgaven – er ikke til at sige, men Lokalafdeling Halsnæs har i hele sin levetid ligget i top tre over lokalafdelinger med højst procentdel af kvindelige medlemmer. Og det er da også en kvinde der er formand for lokalafdelingen.

Beviset på den ærefulde titel blev overrakt Lokalformand Charlotte Petersen på Danske Ølentusiasters Generalforsamling i Odense lørdag den 22. marts. Foruden en vandrepokal fulgte der 10.000 kr. med, som lokalafdelingen kan bruge til medlemsaktiviteter.

Læs mere om Lokalafdeling Halsnæs på www.halsnaes.ale.dk

Anne-Mette Meyer Pedersen