H.K.H Prinsesse Marie døbte i dag tulipanen 'Prinsesse Marie'

07. maj 2014   |   Gavnø-Fonden  |  Flere pressemeddelelser

H.K.H. Prinsesse Marie forestod onsdag den 7. maj 2014, kl. 12 navngivning af en ny og sjælden tulipan, som fik navnet 'Prinsesse Marie'

Den særlige blomsterceremoni fandt sted i anledning af den tilbagevendende begivenhed Danmarks største tulipanfestival på Gavnø Slot i de historiske omgivelser i slotsparken nær Næstved, hvor særlig indbudte gæster overværede dåbsceremonien, herunder den hollandske ambassadør Eduard J.M. Middeldorp.

Under navngivningen deltog H.K.H. Prinsesse Marie aktivt i det særlige internationale dåbsritual for tulipaner, som blandt andet omfattede bestænkning af tulipanen med champagne, oplæsning af dåbsritualet og underskrivelse af selve dåbsdokumentet udstedt af Hollands Kongelige Løgproducenters Forening. Til slut blev den nye og meget sjældne tulipansort afsløret, som gartnerne på Gavnø, til ære for H.K.H. Prinsesse Marie, plantede i efteråret 2013.

Tulipanen Prinsesse Marie er en enkelt sen tulipan. Blomsten har en særlig udstråling og giver en stærk og robust plante på omkring 45 cm i højde. Dens blomst er enestående og ligner ingen anden tulipan.

Tulipanen er smukt formet i ren hvid farve kombineret med en fin kirsebærrød kant, som er nyhedsskabende i tulipanernes verden. Der findes pt. kun 1.000 tulipaner af den nye sort Prinsesse Marie, idet den er helt ny og derfor meget sjælden, men antallet vil stige de næste år. Tulipanen kan beses i  Gavnø Slotspark de næste 2 uger.

For spørgsmål eller tilsendelse af pressefotos, kontakt venligst eventkoordinator Lene Olofsson Pedersen på telefon 55 700 200.

For yderligere information om Gavnø Slot og dets seværdigheder samt hvor tulipanen kan købes: www.gavnoe.dk