HALSNÆS BRYGHUS – NU MED SIT ANDET ØLMÆRKE

07. maj 2012   |   Danske Ølentusiaster  |  Flere pressemeddelelser

Halsnæs Bryghus har nu fået sit andet Ølmærke. De er tildelt denne ære af Danske Ølentusiaster. En udmærkelse som deles med ’Proppen’ i Birkerød her i Region Nordsjælland samt 70 andre øl-mekkaer rundt om i Danmark.

I den anledning aflægger Lokalafdeling Halsnæs et besøg på Halsnæs Bryghus fredag den 18. maj klokken 17. Her vil diplomet blive overrakt til de daglige ledere af restauranten, Majse og Mette, af lokalformand Charlotte Vibeke Petersen fra Danske Ølentusiaster Lokalafdeling Halsnæs.

Vi håber, at der er rigtig mange, som har lyst til at komme ned på Halsnæs Bryghus og fejre Bryghuset sammen med os.

Halsnæs Lokalformand Charlotte Vibeke Petersen udtaler: ”Det er ikke nogen overraskelse, at bryggeriet er tildelt den ene af Nordsjællands kun 2 ølmærker. Dette levende bryghus er, som altid, et fristed for alle, som elsker godt øl og god mad. De har en stor viden om øllet og deler gerne ud af denne viden. De formår jævnligt at komme med nye øl og nye spændende menuer, der tit også har øl i sig. At sidde på bryghuset med en velskænket øl foran sig og se ud over fjorden og skibene, hvad mere kan man ønske sig?

Halsnæs Bryghus har siden deres start i 2009 samarbejdet med Halsnæs Lokalafdeling om bl.a. Øllets Dag og Jule Ølmarked på Hundested Havn. Et samarbejde som begge parter forventer at fortsætte fremover. I 2010 modtog Halsnæs Bryghus Ølmærket første gang.

Dansk ølmærke tildeles ølsteder og restauranter, som har et godt udvalg af øl, der behandles ordentligt og serveres i et godt miljø.
Der lægges bl.a. vægt på:
• Øl-stedet anbefales af Lokalafdelingen.
• Et antal lokale/regionale øl og/eller et antal internationale øl.
• God bredde i øltyperne og/eller specielle øltyper.
• Brew pub med rimelig bredde og udskiftning af kvalitetsøl.
• Dedikation og tæft for det gode øl.
• Et egentligt og opdateret ølkort.
• Personale med ølviden.
• Øl serveret ved rette temperatur.
• Gæstehaner.
• Udskiftning af øllet f.eks. i forhold til årstiden, lokale nyheder og lignende
• Mad og øl.

HISTORIEN OM DANSK ØLMÆRKE:

Danske Ølentusiaster uddeler nu Dansk Ølmærke for femte gang.
Første uddeling fandt sted i 2003 (20 mærker). Herefter fulgte uddelinger i 2004 (45 mærker) og 2007 (57 mærker) og i 2010 (57) samt nu i 2012 hvor Dansk Ølmærke uddeles til 72 ølsteder rundt om i Danmark
Formålet med Dansk Ølmærke er dels at oplyse foreningens medlemmer samt andre med interesse for øl, om øl-steder og spisesteder, hvor man kan få en særlig øl-oplevelse, dels at give disse steder en anerkendelse og en opmuntring til at fortsætte indsatsen for det gode øl.
Dansk Ølmærke tildeles på baggrund af indstillinger fra lokalafdelingerne i Danske Ølentusiaster.

I forbindelse med Dansk Ølmærke er hæftet ’Vejen til Godt øl’ udgivet.
Den kan downloades på: http://www.ale.dk/index.php?id=10353

For yderligere information, kontakt venligst:
Lokalformand Charlotte Vibeke Petersen¸ charlotte.petersen@ale.dk – tlf.: 30 70 44 15
Lokal næstformand Martin Sørensen, martin.sørensen@ale.dk – tlf.: 23 88 28 04

Danske Ølentusiaster er en landsdækkende forening for folk, som hellere vil nyde godt øl – frem for at drikke meget øl. Ølsamlere, håndbryggere, ølelskere - alle kan være medlem. Foreningens motto er ’Danmarks mest velsmagende forening’.

Lokalafdeling Halsnæs er medlem af Kulturelt Samråd og forenings-samarbejdet f-5 i Halsnæs Kommune og afholder månedlige medlemsmøder rundt om i kommunen. – Der kan læses mere om lokalafdelingen på www.halsnaes.ale.dk

Du kan også læse mere om foreningen på www.ale.dk — Danmarks største hjemmeside om øl.

Charlotte Vibeke Petersen

charlotte.petersen@ale.dk