Gengangere, germaner, gladiatorer og gøgebryg præger et stærkt felt af ølnyheder!

04. februar 2011   |   Danske Ølentusiaster  |  Flere pressemeddelelser

Gennem en meget spændende første runde har medlemmerne af Danske Ølentusiaster blandt de 590 danske ølnyheder i 2010 valgt 10 stærke kandidater der skal kæmpe om titlen som Årets danske Ølnyhed 2010.

Samtlige de bryggerier der har fået øl med i anden runde er gengangere fra tidligere års slutspurter. Gladiatorerne fra Hornbeer, Jørgen Fogh Rasmussen, og Midtfyns Bryghus, Eddie Szweda, der udkæmper drabelige kampe på foreningens Ølfestivaler, har begge 2 øl med, ligesom Thisted Bryghus, der efter årtier med brygmester Peter Klemensen ved roret igen har hentet en brygmester fra Bryggeriet Vestfyen, Henrik Sørensen, har 2 øl med. Bryggeriet Vestfyen har for femte år i træk sit årlige bud på en stærk julebryg, i år Willemoes Jul 2010, med i slutspurten, i år skabt af deres nye tyske brygmester Christoph Behnke, medens en anden tysk brygmester, Stefan Peter Stadler på Indslev Bryggeri, har fået verdens (formodentlig) første Hvede I.P.A. med i det stærke felt.

Randers Bryghus deltager med et ’gøgebryg’, en øl brygget af fremmede bryggere på bryggeriet. Hoppy Sundown Imperial Ale er resultatet af et helt hold af bryggeres anstrengelser. Også Midtfyns Bryghus Fisherman’s Ale Rough Snuff Håndbryg er et gøgebryg, denne dog resultatet af en enkelt bryggers arbejde. Og endelig har Husbryggeriet Jacobsen, der ligger på det gamle Carlsberg, fået deres Pale Ale med i slutspurten.

Det er virkelig 10 stærke kandidater! Med en gennemsnitlig alkoholprocent på 8,4 ligger de 10 øl et stykke over de øl de fleste drikker til dagligt. Øllene fordeler sig med 3 jyske, 4 fynske og 3 sjællandske – et pænt resultat for de fynske, som såvel bryggerimæssigt som befolkningsmæssigt kun burde udgøre 10%. 4 af øllene kommer fra ’gamle’ bryggerier og 6 fra nye mikrobryggerier.

I det hele taget er slutfeltet præget af det meget dynamiske miljø der er opstået i den danske bryggeriverden. Bryggerierne ikke alene samarbejder og lader sig inspirere af hinanden, men opnår også et innovativt momentum, som de næppe ellers ville have haft, gennem deres ’udveksling’ af brygmestre, ’import’ af udenlandske brygmestre, samarbejde med håndbryggere, samarbejde med udenlandske bryggerier og brygmestre, som f.eks. Midtfyns Bryghus samarbejde med det hollandske De Molen om X Porter, og venskabelig kollegial kappestrid.

Generelt er øllene i slutfeltet præget af den gavmilde brug af gode råvarer i rigelige mængder.
Der er anvendt mange forskellige malttyper og humletyper – helt op til 7 malttyper og 4 humletyper i den enkelte øl – og der er sågar anvendt honning i én og blæretang og snus i en anden af kandidaterne.

Listen over de 590 nye danske øl der deltog i første runde kan ses på http://www.ale.dk/index.php?id=1361 Hele råmaterialet til listen er leveret af Peter Myrup Olesen, der gennem et par år har haft nyheds- og debatsiden beerticker.dk.

Er man medlem af Danske Ølentusiaster, og afgiver sin stemme i afstemningen om Årets Ølnyhed, deltager man i lodtrækningen om hotelophold fra Happydays og dagsbilletter til Danske Ølentusiasters Ølfestival der afholdes sidste weekend i maj.

Resultatet af afstemningerne, der udpeger såvel Årets danske Ølnyhed 2010 som Årets Bryggeri 2010, afsløres på Danske Ølentusiasters Generalforsamling i Odense den 19. marts 2011

Anne-Mette Meyer Pedersen

anne-mette.meyer@ale.dk