Gavnø Slot byder velkommen til en forrygende sæson

18. april 2013   |   Gavnø-Fonden  |  Flere pressemeddelelser

Gavnø slår dørene op for Danmarks største tulipanfestival og byder spændende nyheder i havens tegn.

Danmarks største tulipanfestival

Tulipanudstillingen i slotsparken har siden sin begyndelse i 1957 været og er i dag stadig Danmarks tulipanfestival. Traditionen tro blev der i efteråret lagt flere tusinde nye tulipanløg i jorden. Tulipanbedene er lagt anderledes i år end de har været tidligere. Nye bede er designet og nye farvesammensætninger er skabt. Bl.a. er der skabt et bed inspireret af Barokkens stramme linjer, som i det oprindelige haveanlæg fra 1700 tallet var den stil, der blev brugt. Parken var inddelt i firkanter med stramme bede og hække.

Herskabsgartneriet

En anden nyhed i parken er ”Herskabsgartneriet”, hvor der vil blive dyrket et væld af forskellige grøntsager, blandet med blomster. Gartneriets afgrøde vil parkens gæster kunne smage i Café Tulipanen, hvor de vil indgå i menuerne. Der vil være mange forskellige afgrøder som bønner på stativer, græskar, ærter, forskellige kål mm. Inspirationen til at have blomster i gartneriet er hentet fra de franske Potager, som er urtehaver med både spiselige afgrøder og blomster til snit. Herskabsgartneriet er en arbejdende udstilling - den vil forandre sig igennem hele sæsonen -, og kan for alvor nydes fra omkring Sct. Hans.

GRO

Gavnø er udvalgt af GRO til at være et af fyrtårnene i et ambitiøst fødevareprojekt, der har til mål at skabe vækst i Region Sjælland gennem innovation og uddannelse inden for mad og måltider. Gavnø har derfor udviklet en signaturret med inspiration hentet fra slottets råvarer, bl.a. krydderurter fra Herskabsgartneriet, honning og fra øl Slotsbyggeriet. Signaturretten består af en delikat fasanpaté med fasaner fra Gavnø og indgår i parkens café menu for sæsonen.

Royal Copenhagen

Omdrejningspunktet for årets særudstilling fra Royal Copenhagen er konceptet Mix & Match. Mix & Match er et koncept, der gør det muligt at blande flere forskellige af de smukke og dekorative stel fra Royal Copenhagen. Opsætningerne er skabt af Royal Copenhagen i et kunstnerisk samspil mellem det delikate porcelæn, og håndlavede silkeblomster. Udstillingen kan opleves frem til den 21. oktober.

Gratis tulipanløg

Lørdag den 1. juni ml. kl. 10 og 16, vil der for første gang være mulighed for at erhverve
gratis tulipanløg. "Der er mange tusinde løg som skal tages op, og dem vil vi
gerne forære vores publikum" udtaler slotsgartner Christian Søborg. Publikum inviteres til at komme og grave dem op, tage dem med hjem og lade dem tørre sommeren over og plante dem igen i efteråret, så vil man have en bid af Gavnø Slotspark i egen have de næste år.

Gavnø-Fonden

Lene Olofsson Pedersen