Garantiordning sikrer 300.000 kr. til uheldig bilkøber

26. januar 2007   |   Garantiforeningen Silkeborg Bilernes By  |  Flere pressemeddelelser

Garantiforeningen Silkeborg Bilernes By sikrer 300.000 kroner til kunde, der købte bil med restgæld hos konkursramt forhandler. Den fri adgang til Bilbogen med oplysninger om restgæld i biler har minimeret problemet med køb af biler med restgæld, men i kombination med en konkurs kan forbrugeren komme i klemme. Garantiforeningen Silkeborg Bilernes By er i dag den eneste, der giver en sådan garanti mod restgæld.

Kun Bilernes By sikrer mod restgæld

Garantiordning sikrer 300.000 kroner til kunde, der købte bil med restgæld hos konkursramt forhandler i Silkeborg

Kunstner og galleriejer Palle Mernild fra Herning var i februar 2006 på en nærmest desperat jagt efter en bil, der kunne bringe ham godt og sikkert de 1500 km fra Herning til det skisportssted, hvor han havde planlagt at holde sin vinterferie. Bilen fandt han hos MTR Biler i Silkeborg: En praktisk Renault Scenic med gode køreegenskaber og rigelig plads bag rattet til alle hans 193 cm. Pris: 295.000 kr.

Kaffen galt i halsen
Men køreglæden skulle snart afløses af mere bekymrende tanker, for i kølvandet af konkursbehandlingen af MTR Biler dukkede et ubehageligt dokument op: Det viste sig, at den tidligere ejers virksomhed havde belånt bilen i sit pengeinstitut, og nu havde den sjællandske direktør besluttet sig for at likvidere virksomheden.
Tilbage stod Palle Mernild med et brev fra Sparekassen Sjællands advokat, der kort og koldt krævede at få Renaulten udleveret.
- Brevet kom med posten en lørdag morgen, så vi fik kaffen galt i halsen og begyndte straks at regne på de økonomiske konsekvenser. For at hive ekstra 300.000 kroner ud af husholdningsbudgettet skal der jo tjenes rigtig mange penge ekstra, bemærker han.

Ene i Danmark om garanti mod restgæld
Han havde ikke selv ved købet været opmærksom på, at han som kunde hos en af de 22 medlemmer af Garantiforeningen Bilernes By er sikret mod restgæld.
- Faktisk var jeg overbevist om, at man som forbruger i Danmark er sikret mod den slags - i hvert fald når man køber en vare til flere hundredtusinde kroner. Men min advokat belærte mig hurtigt om, at sådan hænger tingene ikke sammen, fortæller Palle Mernild.
Det var først efter en henvendelse til den tidligere ejer af MTR Biler, at Palle Mernild fik kendskab til Garantiforeningen Silkeborg Bilernes By, der stadig giver en forsikring mod restgæld ved alle bilhandler. Man har holdt ved ordningen, selvom alle siden 1993 har haft fri adgang til gennem Bilbogen at tjekke, om der er restgæld i den bil, man er ved at købe. Garantiforeningen Silkeborg Bilernes By er i dag den eneste, der giver denne garanti mod restgæld.
- Den fri adgang til Bilbogen har minimeret problemet, men Palle Mernilds tilfælde viser, at omstændighederne stadig kan spille sådan sammen, at der opstår situationer, hvor bilkøberen kommer i en ubehagelig og urimelig klemme. Derfor er vi glade for - ikke mindst på Palle Mernilds vegne -  at vi har bevaret denne udvidede garanti for kunderne i Bilernes By, fastslår direktør Jesper Elstrøm, Poul Munk Automobiler, der er formand for Garantiforeningen Silkeborg Bilernes By.

Jesper Elstrøm

je@poul-munk.dk