Fyn igen i front!

01. februar 2014   |   Danske Ølentusiaster  |  Flere pressemeddelelser

Blandt de kandidater medlemmerne af Danske Ølentusiaster har valgt til at kæmpe om titlerne som Årets danske Ølnyhed(er) 2013 stammer hele 50 % fra Fyn!

Afstemningerne om Årets danske Ølnyhed(er) foregår i to omgange og i to kategorier: op til 5,9% ABV (Alcohol by Volume) og 6% ABV og derover. Første runde i januar 2014 afgjorde hvilke ølnyheder i hver kategori der er gået videre til anden runde der løber hele februar måned.

Igen i år ligger Fyn helt fremme med ikke mindre end 5 øl blandt de 10 kandidater, og heraf står Ugly Duck Brewing Co. for de 3: Amarillo & Citra IPA, Miami Vice og Putin; Indslev Bryggeri - som deler adresse Ugly Duck - har deres Frederiks Jul med; og helt exceptionelt er Bryggeriet Vestfyen for 8. gang i træk med i slutspurten med årets udgave af Willemoes Jul.

Til at tage kampen op mod den fynske overmagt stiller Jylland med to ’håndbryggere’. Humleland har Det gule akvarium med i kategorien op til 5,9 % og Frederiksodde Håndbryggerlaug har Frederik III Imperial Stout med i kategorien 6 % og over. Fra Sjælland kommer Hornbeer med to kandidater: Ras (Grisk Light) og Viking Chili Stout; og ud af det blå kommer fantombryggeriet Syndikatet med Spionen Undercover IPA.
Helt imponerende er 3 af de bryggerier der tidligere er løbet med titlerne også med i år, og 2 af dem er endda fra Fyn - den tredje fra Sjælland. Ikke siden årtusindskiftet har et jysk bryggeri vundet titlen - og da var det Royal Unibrew, som siden har lukket deres jyske bryggeri.

To umådeligt stærke felter, for den ’høje’ kategori også helt bogstaveligt, da gennemsnitsprocenten er på hele 9,28 %, den ’lave’ kategori lander på nøjagtigt 5 % i gennemsnit . Der vil uden tvivl blive kamp om titlerne.

Danske Ølentusiasters lokalafdelinger arrangerer traditionsmæssigt smagninger af kandidaterne for medlemmerne i løbet af februar, så ikke alene vil deltagerne i smagningerne få smagt en perlerække af gode øl, men der vil også dermed blive stemt på et solidt grundlag i anden runde, hvor de endelige videre af titlerne som Årets danske Ølnyhed(er) 2013 bliver fundet.

Listerne over de nye danske øl der deltog i første runde og de der deltager i anden runde kan ses på http://www.ale.dk/index.php?id=9862

Resultatet af afstemningerne, der udpeger Årets danske Ølnyhed(er) 2013, afsløres på Danske Ølentusiasters Generalforsamling i Odense den 22. marts 2014

Yderligere oplysninger ved henvendelse til Danske Ølentusiaster:

Kjeld Vang Lauritsen - kjeld.vang.lauritsen@ale.dk - tlf.: 40 42 21 91

Anne-Mette Meyer Pedersen - anne-mette.meyer@ale.dk - tlf. 61 30 17 62