Fulrate-modellen

26. august 2009   |   Forlaget Underskoven ApS  |  Flere pressemeddelelser

Ny bog:

Fullrate-modellen

- om en ny og bæredygtig måde at skabe vækstvirksomheder

Fullrate-modellen er en bog, der viser hvor nødvendigt det er at være dygtig og at være flere om at skabe nye virksomheder, for at de kan vokse sig store, stærke og bæredygtige. I bogen gennemgår Lars Ludvigsen bredbåndsvirksomheden Fullrate som en eksemplarisk ny type virksomhed, der gør op med iværksætteri som et énmandsværk og som et alternativ til at søge ansættelse i en virksomhed. Iværksætteri bliver først bæredygtigt og samfundsbetydende, når de rette kompetencer er til stede i en iværksættergruppe. Alle virksomheder har brug for mange kompetencer, også iværksættervirksomheder. Og de kompetencer bæres af flere personer. I Fullrates tilfælde drejer det sig om fem ligestillede iværksættere med hvert sit kompetenceområde, og med evne til at respektere de andres. Domænerespekt kaldes det i bogen.

I bogen beskrives det, hvordan Peter Mægbæk, Stig Myken, Haktan Bulut, Kasper Mejlgaard og Nicolai Lamborg udvikler en ide, udarbejder en forretningsplan, skaffer eksterne investorer, opbygger en virksomhed, får den til at vokse og sælger den videre igen, når der er brug for det. Alle faser er kendetegnet ved at være meget styrede og kontrollerede forløb, hvilket kræver kompetence, erfaring og noget så gammeldags som flid. Potentielle iværksættere kan finde inspiration til, hvordan de starter nye spændende virksomheder, hvis den virksomhed, de er ansat i, ikke længere giver udfordringer nok. Fullrate-modellen kan også læses af virksomhedsledere, der ønsker at få et indblik i hvordan deres bedst begavede medarbejdere kan finde på at reagere, hvis virksomheden glemmer eller ikke formår at skabe intern udvikling og innovation.

Forfatteren har fulgt de fem Fullrate-stiftere fra de formulerede ideen på en veranda i Valby i sommeren 2005 og indtil de i starten af 2009 underskrev en aftale med TDC om at overtage deres virksomhed. I den forløbne periode havde Fullrate været anledningen til ’den store danske bredbåndskrig’, der forvandlede det danske bredbåndsmarked i løbet af en kort periode. Bogen indeholder mange interview med alle de nøglepersoner, der har været med i de forskellige faser, herunder investorer som Asger Jensby fra JMI Invest og Lars Andersen fra SEED Capital. Også TDCs nye adm. dir. Henrik Poulsen bliver interviewet, ligesom medarbejdere i Fullrate og nogle de fem stifteres kærester og koner. Der er udførlige interview med hver af de fem stiftere på forskellige tidspunkter i forløbet.

Lars Ludvigsen: Fullrate-modellen

ISBN: 978-87-92467-07-2

Eget forlag  – I kommission hos Forlaget Underskoven

294 sider