Frederikshavn blev Årets Lokalafdeling 2012

15. marts 2013   |   Danske Ølentusiaster  |  Flere pressemeddelelser

At fremhæve én af Danske Ølentusiasters mere end 50 lokalafdelinger er hvert år en vanskelig opgave for Landsbestyrelsen, selv med hjælp fra de indstillinger foreningens regioner leverer. Kampen om at blive Årets Lokalafdeling er godt nok en venskabelig kappestrid, men den bliver taget alvorligt, og det er en ære at modtage denne udmærkelse som kvittering for gode og varierede tiltag og arrangementer til gavn for udbredelsen af kendskabet til øllets verden i det forløbne år.

Årets Lokalafdeling 2012 blev Frederikshavn, og det er der mange gode grunde til.
Lokalafdeling Frederikshavn afholder, som den eneste i landet, årligt ølsmagning på en regulær palmestrand. Igen i 2012 var ’Øl under palmerne’ en stor succes, med så mange tilrejsende ølentusiastiske gæster fra hele landet, at der måtte et slukningskøretøj fra Jerrys Bryghus til for at slukke den samlede tørst!

Lokalafdelingens interesseområde strækker sig helt til toppen af Danmark, så lokalafdelingen har stået for uddelingen af Dansk Ølmærke til Jolly Butcher i Frederikshavn, Det Bette Ølhus i Aalbæk og Skagen Bryghus, som også løb med Den regionale Ølpris i 2012.

I årets løb har Lokalafdeling Frederikshavn afholdt en stribe ølsmagninger jævnt fordelt over områdets øl & mærke-steder, bl.a. en udflugt til Danmarks bedst udstyrede ølafdeling i en møbelforretning - Erling Christensen Møbler i Hørmested - og man har været initiativtager til noget så usædvanligt som en regulær ’doping-test’ af hele Tour de Bière-feltet, som passerede området under årets Tour.

Ti år med fokus på det gode øl er det foreløbigt blevet til i Frederikshavn, og lokalafdelingen vil formodentlig holde dette fokus i mange år fremover. 2013 synes i det mindste at blive et godt år for øllet i det nordjyske med en Nordic Brew Festival på trapperne.

Prisen for den ærefulde titel blev overrakt Lokalformand Tanja Nielsen på Danske Ølentusiasters Generalforsamling i Odense lørdag den 16. marts. Foruden en vandrepokal fulgte der 10.000 kr. med, som lokalafdelingen kan bruge til medlemsaktiviteter.

Læs mere om Lokalafdeling Frederikshavn på http://frederikshavn.ale.dk

...læs videre i vedhæftede pdf-fil

Anne-Mette Meyer Pedersen

anne-mette.meyer@ale.dk