Fra madspild til velgørenhed: Hjemmeværnet bragte julehjælp til byens hjemløse

21. december 2012   |   Stop Spild Af Mad  |  Flere pressemeddelelser

I løbet af december har Københavns hjemløse fået besøg af lastvogne læsset med gode overskudsfødevarer fra 12 virksomheder landet over. Aktionen er arrangeret af forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad med frivillig logistikhjælp fra Hjemmeværnet. Forsvarsminister Nick Hækkerup roser initiativet.

Flere store lastvognslæs gode overskudsvarer såsom brød, chokolade, sukker, müslibarer, ris, chokolademælk, morgenmadsprodukter, juice og varmt tøj blev i løbet af december måned kvit og frit formidlet til 12 herberger, væresteder og kvindehjem i København til glæde for socialt udsatte. Bag aktionen står den frivillige organisation Stop Spild Af Mad, som har stået for kontakt og koordinering samt Hjemmeværnet, som har været den logistiske partner på opgaven og har stået for transport af julemaden.

”Det er livsbekræftende at se, hvor mange fødevarevirksomheder, der positivt besvarede vores forespørgsel om donationer til hjemløse,” fortæller Selina Juul, stifter af forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad og initiativtageren til aktionen. ”Aarhus Universitet har anslået, at fødevaresektoren har et årligt madspild på 303.000 tons – men vi oplever også en meget stor vilje hos fødevaresektoren til at komme dette madspild til livs. Naturligvis er vores aktion blot en lille dråbe i havet – men tænk hvis aktioner som denne sættes i system over hele landet.”

Stop Spild Af Mad har tidligere igangsat lignende aktoner, hvor organisationen har bl.a. videreformidlet 14 tons god overskudsmad til socialt udsatte. I december sidste år har Stop Spild Af Mad videreformidlet en hel lastbil fyldt med gode overskudsfødevarer, varm tøj og soveposer til Københavns hjemløse. Men i år er aktionen blevet væsentligt større – ikke mindst fordi Hjemmeværnet deltager.

”Vi er meget glade for tilbuddet om at få overskudsmad til vores brugere. Et sådant initiativ har ganske stor betydning for dem, da de fleste har få ressourcer at leve for. Aktionen bidrager til at forsøde tilværelsen lidt op til Jul og i den kulde tid samtidig med, at vi undgår, at god mad går til spilde,” siger Helle Holm, afdelingsleder på det københavnske værested Cafeen.

Også Forsvarsminister Nick Hækkerup ser positivt på initiativet:

”Jeg er glad for, at Hjemmeværnets frivillige soldater stiller sig til rådighed for en anden frivillig organisation i en god sags tjeneste. Særligt her i julen er det vigtigt at gøre noget for dem, der ikke har så meget. Derfor et det helt på sin plads, at Hjemmeværnet sammen med Stop Spild Af Mad hjælper københavnske hjemløse med det her initiativ,” siger Nick Hækkerup.

De frivillige fra Hjemmeværnet kom fra hele landet for at deltage i københavner-aktionen.

”I år bliver det en lidt bedre Jul for Københavns hjemløse! Og med Hjemmeværnets hjælp har indsatsen kunnet nå ud til flere herberger, væresteder og kvindehjem. Jeg vil gerne bringe en stor og hjertevarm tak til alle de venlige sponsorer og de superseje frivillige fra Hjemmeværnet, som brugte tid og energi på at køre ud med maden. Uden Hjemmeværnet var aktionen ikke lykkedes. Jeg vil også gerne takke vores frivillig Marchen Jans for den gode hjælp. Og stor tak til OBH Nordica Denmark for flotte gaver til alle frivillige. Jeg håber meget på, at denne aktion til næste år kan blive landsdækkende. Og så skal vi minde os selv om, at hjælpe de socialt udsatte året rundt – og ikke kun i juletiden,” siger Selina Juul.

Fakta om projektet:

Fra i alt 12 sponsorer er der blevet doneret til 12 københavnske herberger, væresteder og kvindehjem:

• 60 paller med 2.000 kartoner á 12 pakker af morgenmadsprodukt Crüsli Koldskål fra Hurup Thy - N.C. Christensen & Sønner A/S
  • 100 kasser Heinz økologisk økologisk ketchup fra Valora Trade Denmark A/S
  • 50 Warm Winter Packs fra Bloomberg, bestående af rygsække med fleece, halstørklæde, thermovest, hue, sokker, handsker og toiletsager
  • 75 kilo sukker á 2 kilo poser fra Nordic Sugar A/S
  • 1.600 stk Vitalis Müsli barer fra Dr. Oetker Danmark A/S
  • 480 flasker Cocio Mørk fra Cocio Chokolademælk A/S
  • 2.880 stk. Swipper Tutti Frutti frys-selv-is og 320 poser Go-Tan Rejechips fra Haugen-Gruppen Denmark A/S
  • 80 pakker brød fra Lantmännen Schulstad A/S
  • 10 sække ris fra Full HouseTwix chokolade, Lindt Lindor kugler mælkechokolade, Rynkeby ananas juice og First Price mazarintærte fra Save-a-lot.dk
  • En palle leverpostej fra Stryhns AS