Forbrugerne tages som gidsler af Dansk Retursystem

22. oktober 2012   |   Danske Ølentusiaster  |  Flere pressemeddelelser

Dansk Retursystem har udsendt meddelelse om, at der ikke længere udbetales pant for en række forskellige øl produceret på Slotsbryggeriet Føniks.

Baggrunden for stop for udbetaling af pant for de pågældende flasker findes i, at Slotsbryggeriet Føniks er ramt af konkurs. Dansk Retursystem er en af de kreditorer, der har penge til gode i konkursboet – et tilgodehavende der vedrører pant på flasker, som er sendt i handelen.

Flere af de pågældende øl kan stadig købes i danske supermarkeder – vel at mærke mod opkrævning af pant. Forbrugerne køber dermed en pantbelagt flaske, men det vil ikke være muligt at få panten retur.

Danske Ølentusiaster finder det stærkt kritisabelt, at forbrugerne på denne måde tages som gidsler i et mellemværende mellem konkursboet efter Slotsbryggeriet Føniks og Dansk Retursystem. Det må antages, at Dansk Retursystem hermed forsøger at begrænse et forventet tab i konkursboet ved at stoppe udbetalingen af pant. Pant som forbrugerne har betalt ved køb af øllet, og som de derfor med god ret kan forvente at få udbetalt, når flaskerne afleveres igen.

Yderligere kompliceret bliver det af, at en del af de øl, der tidligere blev produceret på Slotsbryggeriet Føniks, nu produceres på et andet dansk bryggeri – på samme type flaske og med etiketter, der til forveksling ligner etiketterne på de øl, der blev produceret på Slotsbryggeriet Føniks. Flaskerne står i nogle butikker side om side, og der opkræves pant hos forbrugeren for alle flaskerne – blot er der nogle af dem, som forbrugeren ikke kan få panten retur for.

Danske Ølentusiaster tager afstand fra, at Dansk Retursystem, tilsyneladende i et forsøg på at begrænse eget tab, vælter tabet over på sagesløse forbrugere. Forbrugere, der nu står som taber i en situation som de uforskyldt er havnet i – uden chance for at inddrive deres tilgodehavende. Vi vil derfor på det kraftigste opfordre Dansk Retursystem til at omgøre sin beslutning, som set med forbrugerøjne er urimelig og moralsk angribelig.

Yderligere oplysninger ved henvendelse Danske Ølentusiasters

Landsformand:
Bo L. Jensen, bo.jensen@ale.dk  tlf. 28 19 17 13 eller

Pressekontakt:
Anne-Mette Meyer Pedersen anne-mette.meyer@ale.dk  tlf. 61 30 17 62

Kontaktperson:

Anne-Mette Meyer Pedersen

61 30 17 62

anne-mette.meyer@ale.dk

Afsender:

Danske Ølentusiaster

Kirkeskovvej 1
4660 Store Heddinge

45 82 34 00

sekretariat@ale.dk

http://ale.dk