For mange dårlige rekrutteringskonsulenter

14. juni 2017   |   Teglkamp & Co.  |  Flere pressemeddelelser

Et lille opslag på det sociale medie LinkedIn om en dårlig rekrutteringsoplevelse blev læst, liket, kommenteret og delt af flere end 150.000. Det er temmelig mange for et dansk post på et medie som LinkedIn.

Et lille opslag på det sociale medie LinkedIn om en dårlig rekrutteringsoplevelse blev læst, liket, kommenteret og delt af flere end 150.000. Det er temmelig mange for et dansk post på et medie som LinkedIn.

Ledelses- og karrierecoach Susanne Teglkamp, fortæller, at hun endnu en gang havde siddet med en kunde, som havde haft en dårlig rekrutteringsoplevelse. Det fik hende til at lave følgende opslag på LinkedIn:

HR-konsulenten: ”Hvorfor har du så søgt en stilling hos os?”

Kandidaten: ”Det har jeg ikke!”

HR-konsulenten: ”???”

Kandidaten: ”Næ, jeg er blevet kontaktet af jer, fordi I har fundet min profil og mente, at jeg passede til jer, såeh ....”

Sådan udspandt en samtale sig mellem en HR-konsulent i en virksomhed og en kandidat, der var inviteret ind til et interview om en ledig stilling. Behøver jeg sige, at samtale derfra ikke rigtig fik luft under vingerne? Kandidaten betakkede sig. Han havde ikke lyst til at arbejde i en virksomhed, der agerede så uprofessionelt.

Denne historie om en uprofessionel rekruttering er ikke enestående. Pointen er, at potentielle nye medarbejderes første møde med virksomheden er mødet med HR-konsulenten. Derfor er det vigtigt, at ledelsen dels ansætter kvalificerede HR-konsulenter og dels tilsikrer, at HR-konsulenterne er tilstrækkeligt klædt på til at være ansigtet udadtil. De skulle jo gerne tiltrække de bedste kandidater og ikke skræmme dem væk.

Der var mange reaktioner på opslaget og mange, der supplerede med deres dårlige rekrutteringsoplevelser. De fleste handlede om aldrig at høre noget, når man havde sendt en ansøgning, sågar også efter, at man havde været til både samtaler og persontests. Lige så mange eksempler er der på uprofessionelle og dårligt forberedte rekrutteringskonsulenter både internt i virksomhed men også eksterne rekrutteringskonsulenter, hvis assistance virksomheden ofte har betalt et pænt stort beløb for.

Rekruttering er et ledelsesansvar, der ikke kan udliciteres

Den ret overvældende reaktion fik i første omgang Susanne Teglkamp til at overveje, om der var behov for et sæt etiske regler for rekruttering. Hun kom imidlertid frem til, at det til syvende og sidst handler det om ordentlighed og professionalisme. Susanne Teglkamp udtaler: ”Inden vi retter alt det tunge skyts mod HR-konsulenterne, er det vigtigt at pointere, at ansættelse er et ledelsesansvar – et ansvar, som ikke bare kan udliciteres til HR-konsulenterne. Ledelsen bør sikre, at de har tilstrækkeligt kvalificerede HR-konsulenter og sørge for at de er klædt ordentlig på til at bistå med at løse opgaven.”

Om Susanne Teglkamp

Susanne Teglkamp er ledelsesrådgiver og direktør i Teglkamp & Co. Hun er uddannet jurist og reserveofficer og har afsluttet sin tid i forsvaret med grad af oberstløjtnant. Susanne Teglkamp har suppleret med flere lederuddannelser senest Executive Board Programme fra INSEAD. Susanne Teglkamp fik Ildsjælsprisen 2012 af DJØFs Brancheforening Selvstændige.

Susanne Teglkamp har tung ledelsesmæssig erfaring og har bl.a. været kommunaldirektør, HR-direktør i to forskellige it-virksomheder og udviklingschef. Hun har i mange år arbejdet som managementkonsulent, karriererådgiver og facilitator. Derudover har Susanne Teglkamp udgivet flere bøger, hvoraf den seneste: Fusioner og forandringsledelse i praksis udkom i 2016.

Se mere på www.teglkamp.dk

 


 

Kontaktperson:

Susanne Teglkamp

21602999

ste@teglkamp.dk

Afsender:

Susanne Teglkamp

Rosenvænget 16
3400 Hillerød

21602999

ste@teglkamp.dk

http://www.teglkamp.dk