Flot opbakning til kampen mod lungekræft i Roskilde

02. september 2013   |   Patientforeningen Lungekræft  |  Flere pressemeddelelser

Det gik over al forventning, da Patientforeningen Lungekræft i lørdags skød kampagnen ”Vi elsker dine lunger – pas godt på dem” i gang til Sundhedsdagen på Hestetorvet i Roskilde.

- Vi er meget glade for den modtagelse, vi fik. Vi fik skabt masser af opmærksomhed om symptomerne på lungekræft og fik samlet hele 23.000 kr. ind til lungekræftramte familier. Der var hele dagen masser af besøgende på vores stand, og rigtig mange tog sig tid til at skrive personlige budskaber på hjerter og hænge dem på vores balloner. Både folk som havde mistet familiemedlemmer til lungekræft, og folk som bare gerne ville støtte den gode sag. Så da kl. blev 12, kunne vi sende hele 300 balloner til vejrs, fortæller en glad Alice Skjold Braae, der er formand for Patientforeningen Lungekræft og lungekræftoverlever.

23.000 kr. til lungekræftramte familier
Medicinalfirmaet Roche donerer 50 kr. pr. opsendt ballon, i alt 15.000 kr., til en pulje, hvor lungekræftramte familier kan søge om gavekort til oplevelser og andet, der kan være en hjælp i en svær tid. Patientforeningen Lungekræfts medlemmer solgte også skrabelodder med præmier doneret af lokale butikker, og samlede derved yderligere 8.000 kr. ind til puljen.

- Vi fik en utrolig flot støtte fra de lokale butikker i Roskilde, som havde doneret en masse fine præmier til vores skrabelodskonkurrence, og Bente Kirkegaard, som er souschef sygeplejerske på Roskilde Sygehus, gjorde en kæmpe indsats og fik talt med rigtig mange omkring, hvilke symptomer man skal være opmærksom på, fortæller Alice Skjold Braae.

Der var også kø til at få målt lungefunktion og tale med læge Lotte Wind Gram og sygeplejerske Natascha Søbæk Hansen. 60 lungefunktionstest blev der lavet.

- Vi kunne ikke have ønsket os en bedre start på kampagnen end den, vi fik i Roskilde. Selv vejret var med os, og solen holdt regnen væk, indtil vi havde sendt alle 300 balloner af sted kl. 12. Nu håber vi, at de tager lige så godt i mod os, når vi kommer til Odense d. 14. september og Aarhus d. 21. september.

Brug for mere opmærksomhed om lungekræft
Formålet med kampagnen er at gøre opmærksom på, at det er vigtigt at passe på sine lunger – både med en sund livsstil, men også ved at være opmærksom på symptomerne på lungekræft og gå til lægen i tide, hvis man oplever symptomer. Det er jo slet ikke sikkert, at det er lungekræft, men hellere gå til lægen én gang for meget end for sent.

Hvert år får over 4.000 danskere konstateret lungekræft, og lungekræft har de senere år overhalet brystkræft som den kræftform, der dræber flest danske kvinder.  Alligevel kender hver fjerde ikke symptomerne på lungekræft, viser en ny undersøgelse blandt over 1.000 danskere, som analyseinstituttet YouGov har foretaget for Patientforeningen Lungekræft.

Kampagnen er sponsoreret af Pierre Fabre, Pfizer, Boehringer Ingelheim og Roche. Læs mere på www.vielskerdinelunger.dk

For mere information, kontakt venligst: Alice Skjold Braae, Formand for Patientforeningen Lungekræft, telefon 4016 2335.

Vedhæftet fotos fra dagen.