En særlig tulipanevent - Gratis tulipanløg

24. maj 2013   |   Gavnø-Fonden  |  Flere pressemeddelelser

Gavnø Slot forærer tusinde tulipanløg til publikum

Lørdag den 1. juni ml. kl. 10 og 16, vil der for første gang være mulighed for at erhverve gratis tulipanløg i Gavnø Slotspark.

”Der er mange tusinde løg som skal tages op efter Danmarks største tulipanfestival, og dem vil vi gerne forære vores publikum”, udtaler direktør i Gavnø-Fonden, baronesse Helle Reedtz-Thott. ”Publikum inviteres til at komme og grave dem op, tage dem med hjem og lade dem tørre sommeren over og plante dem igen i efteråret, så vil man have en bid af Gavnø Slotspark i egen have de næste år”, fortæller baronesse Helle Reedtz-Thott.

Slotsgartner Jannet Jørgin-Olsen anbefaler, at publikum medbringer både trækvogne, tasker, handsker og gravegrev til opgravningen. Informationer vil blive givet på dagen af parkens gartnere og princippet først-til-mølle gælder.

Årets tulipan

Gavnø Slot har siden 1957 været udstillingssted for førende løgavlere i Danmark og udlandet. Den store tulipanfestival viser op mod ½ million forskellige tulipaner.

I slotsparken kan publikum hvert år stemme på netop den sort af tulipaner, som de mener bør kåres til Årets Tulipan. Det er altid en populær konkurrence og giver ikke mindst løgavlerne af de smukke sorter et fingerpeg om forbrugernes interesse og smag.

Blandt de deltagende udtrækkes et antal vindere, som alle modtager en stor pakke flotte blomsterløg som præmie.

Kronprinsesse Mary tulipanen har siden sin dåb i 2009 vundet de fleste konkurrencer om at blive Årets Tulipan. ”Det bliver spændende at se, om en ny smuk sort vinder konkurrencen i år”, udtaler baronesse Helle Reedtz-Thott”.

Lene Olofsson Pedersen

fonden@gavnoe.dk