En aktiv tilstedeværelse på LinkedIn kan øge jobmulighederne

16. august 2013   |   Teglkamp & Co.  |  Flere pressemeddelelser

LinkedIn er blevet danskernes krykke til at netværke i erhvervslivet, for det er vi nemlig generelt ikke særligt gode til. Derudover er LinkedIn blevet et meget centralt sted, når man gerne vil have nyt job eller søge efter kandidater til et nyt job. Teglkamp & Co har undersøgt hvem der bruger LinkedIn, hvordan vi bruger det og hvad der kommer ud af det. 425 har deltaget i en helt ny internetbaseret undersøgelse.

Mere end hver 3. har fået jobtilbud via LinkedIn

Deltagerne har enoplevelse af, at andre rent faktisk finder dem på LinkedIn. 3 ud af 4 kankonstatere, at andre jævnligt er inde og se på deres profil. Og mere end hver3. har fået jobtilbud via LinkedIn.

Headhunterne og cheferne bruger LinkedIn tilrekruttering
LinkedIn har gjort rigtig meget for headhunterne. Mange headhuntere bruger idag LinkedIn som et af deres primære søgekilder til egnede kandidater. Hvis mangerne vil headhuntes er det derfor i dag et absolut must at have en veludbyggetog opdateret profil på LinkedIn.

Det er i øvrigtbemærkelsesværdigt at hver 4. afdelingschef og direktør også bruger LinkedIntil at headhunte kandidater til ledige stillinger.

Susanne Teglkamp, der harlavet undersøgelsen udtaler: ”Jeg oplever, at mange folk først rigtigt fårøjnene op for LinkedIn, når de står uden arbejde. Jeg synes det er ærgerligt,at de starter med at være bagud ud på point, fordi de først skal til at udbyggederes profil og netværk på LinkedIn, inden de kan have rigtigt gavn af det ideres jobsøgning”.

Det gælder om at have forbindelserne i orden

Antallet af forbindelserer et langt stykke af vejen også udtryk for, hvor aktiv man er på LinkedIn.Undersøgelsen viser, at antallet af forbindelse kan have stor betydning:

Under 100 forbindelser

Over 500 forbindelser

Andel der ikke oplever at blive fundet på LinkedIn

28%

1%

Andel, hvor andre jævnligt er inde og se på deres profil

46%

95%

Andel, der har fået jobtilbud via LinkedIn

17%

55%

Andel, der har fået henvendelser om at ”linke”

28%

89%

Andel, der har fået anbefalinger på LinkedIn

10%

71%

Hvis man gerne vil findesog f.eks. have jobtilbud, kan det derfor svare sig at blive mere synlig påLinkedIn. Det bliver man bl.a. ved at have mange forbindelser på LinkedIn.

De offentlige ansatte mere tøvende

I denne undersøgelse erkun hver 5. af deltagerne offentlig ansat. De offentlige ansatte har ikke påsamme måde som de private taget LinkedIn til sig – endnu. Flere end halvdelenaf de offentlige ansatte har kun en sporadisk udfyldt profil. De har også langtfærre forbindelser, medlem af færre interessegrupper og er langt sjældnere indepå LinkedIn end deres kollegaer i det private.

Selvom langt flereprivatansatte (43%) har fået jobtilbud via LinkedIn, så har hver 4. offentligeansatte faktisk også oplevet at få jobtilbud. Susanne Teglkamp oplever, at derer en øget interesse blandt offentlige ledere for LinkedIn. Hun tror, at det eret spørgsmål om tid, før vi ser, at også de offentlige indtager LinkedIn.

LinkedIn er en god hjælp til danskernes networking

Danskere har i alalmindelighed ikke særlig let ved at netværke, når vi er til receptioner ogkonferencer. Vi står helst sammen med nogen vi kender i forvejen. LinkedIn eren god hjælp til danskernes networking. Det bekræfter undersøgelsen, som viser,at over 70% af deltagerne er på LinkedIn med det formål at netværke. En næstenlige så stor andel nemlig 63% bruger LinkedIn til informationssøgning.

Yderligere oplysninger:

Direktør Susanne Teglkamp, Teglkamp & Co.,telefon 48 22 11 41 / 21 60 29 99,
e-mail: ste@teglkamp.dk

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført over internettet iløbet af Maj og juni måned. Undersøgelsen er anonym. Der er indkommet ialt 425besvarelser, som fordeler sig således:

• 107 medarbejdere, 95 mellemledere, 128 afdelingschefer og direktører, 67 selvstændige og 24 jobsøgende.

• 254 mænd og 171 kvinder

• 282 privatansatte, 77 offentligt ansatte og 66 virksomhedsejere

OmSusanne Teglkamp

SusanneTeglkamp er konsulent og direktør i Teglkamp & Co. Hun er uddannet juristog reserveofficer og har suppleret med flere lederuddannelser senest ExecutiveManagement Programme fra INSEAD. Susanne Teglkamp fik Ildsjælsprisen 2012 afDJØFs Brancheforening Selvstændige.

SusanneTeglkamp har tung ledelsesmæssig erfaring og har bl.a. været kommunaldirektør,HR-direktør i to forskellige it-virksomheder og udviklingschef. Hun har i mangeår arbejdet som managementkonsulent, karriererådgiver og facilitator. SusanneTeglkamp er stadig tilknyttet forsvaret og er i dag oberstløjtnant af reserven.Derudover har Susanne Teglkamp udgivet flere bøger, hvoraf de seneste:Ledergruppen – det dynamiske omdrejningspunkt og I den gode ledelses tjenesteudkom i 2012.

Se mere på www.teglkamp.dk

OmTeglkamp & Co.

Teglkamp & Co. arbejder med udvikling afledelse og ledergrupper. Vi arbejder ud fra perspektivet: ledelse i øjenhøjde.Det vil sige, at vi møder lederne på deres bane. Vi tager udgangspunkt ivirksomhedernes udfordringer og bringer vores erfaringer ind et frugtbartsamarbejde ledere og ledergrupper.

Susanne Teglkamp

ste@teglkamp.dk