Det sorte guld, Norges festdag og europæisk kulturby

15. marts 2008   |   Foreningen NORDEN Kjellerupegnen  |  Flere pressemeddelelser

Foreningen NORDEN på Kjellerupegnen står bag en pinsetur med det hele, hvor luksusbussen lægger vejen forbi Olie-Norge og Vestlandet og gør et todagesstop i årets europæiske kulturhovedstad Stavanger, hvor man også er med i festlighederne på Norges Nationaldag den 17. maj.

Det sorte guld, Norges festdag og europæisk kulturby

Hele Norge kogt ned til en syvdagestur. Det lyder umiddelbart som noget, der er forbeholdt en bestemt type af amerikanske turister, men på trods af et stort og omfattende program, skal der nok blive tid og plads til både hjerte og hygge for deltagerne i Foreningen NORDENs pinsetur 12. - 18. maj.

Bag bussens rat sidder Finn Pedersen, der har arbejdet mange år i den norske oliebranche, både på landprojekter og på boreplatformene i Nordsøen, og han har fået åbnet døren til dele af den norske olieindustri, hvor man får et helt unikt indblik i, hvordan det sorte guld har gjort Norge til verdens rigeste nation. Både omkring Bergen og Stavanger bringes rejsedeltagerne helt tæt på olieeventyret.

Men Norge er naturligvis først og fremmest imponerende natur, og turen byder på både frodigheden i ”Norges Æblehave” langs bunden af Hardangerfjorden, mavesugende fjeldscenarier, kørsel gennem tunneller under fjordene og sejlture med nogle af de utallige småfærger, der binder Vestlandet sammen på tværs af fjordene.

Kulturoplevelserne knytter sig i særlig grad til byerne Bergen og Stavanger, der begge lægger beslag på to dage af programmet. Mange vil især se frem til besøget i Stavanger, der er udpeget til Europæisk Kulturby 2008 – og som den ene af dagene, den 17. maj, vil stå på den anden ende, fordi nordmændene fejrer deres nationaldag.

Det er Ans Bus Rejser, der lægger køretøj til denne koncentrerede oplevelsestur til vort nordiske broderland, som man kan høre mere om ved enten at henvende sig direkte til busselskabet eller til Ellen Andersen fra Foreningen NORDEN Kjellerupegnen.

Ellen Andersen

em.tw.andersen@fiberpost.dk