Den grimme Ælling og Vikingen

21. marts 2014   |   Danske Ølentusiaster  |  Flere pressemeddelelser

Årets danske Ølnyhed(er) er fra Ugly Duck Brewing Co i Indslev og Hornbeer i Hornsherred.

På Danske Ølentusiasters Generalforsamling den 22. marts blev det afsløret at de seneste to års vindere, Ugly Duck Brewing Co., der vandt begge kategorier i 2012, og Hornbeer, der vandt begge kategorier i 2011, i år har delt kategorierne imellem sig, således at Amarillo & Citra IPA fra Ugly Duck Brewing Co. vandt kategorien op til 5,9 % og Viking Chili Stout fra Hornbeer vandt kategorien fra 6 % og derover.

Det kun to år gamle Ugly Duck Brewing Co. er virkelig slået igennem. At vinde begge kategorier allerede første år var imponerende, men at vinde igen i den ene kategori året efter er ikke mindre imponerende, og deres Amarillo & Citra IPA vandt klart kategorien op til 5,9% med hele 36,6% af stemmerne. Hornbeers Ras (Grisk Light) blev nummer 2 og Ugly Duck tog selv 3. pladsen med Miami Vice.

Hornbeer, som i 2011 vandt begge kategorier, vandt kategorien over 6,0% med deres Viking Chili Stout, der fik 30,4% af stemmerne. Her var der dog kamp til stregen fra Frederiksodde Håndbryggerlaugs Frederik III Imperial Stout, som fik 29,3% af stemmerne. Willemoes Jul 2013 tog 3. pladsen - vildt imponerende, især da det var 8. gang Vestfyens årlige bud på en juleøl var med i anden runde. Ugly Duck Brewing Co. og ’storebror’ Indslev Bryggeri tog de sidste to pladser i denne kategori.

Medlemmerne af Danske Ølentusiaster valgte mellem hele 800 danske ølnyheder fra mere end 100 bryggerier i 2013, så bare det at komme med blandt de 5 øl fra hver kategori som deltog i afstemningens finalerunde i februar 2014 kan ses som en sejr. Medens det har været en udfordring for medlemmerne at vælge mellem de mange øl i første runde, har det været noget nemmere i anden runde, ikke mindst fordi de fleste af foreningens lokalafdelinger har arrangeret smagninger af de 2x5 øl der var med i finalerunden. Der er da heller ingen tvivl om at vinderne har fortjent æren, og at de virkelig har gjort indtryk på ølentusiasterne.

Igen i 2013 klarede fynsk øl sig imponerende godt. Hele 5 af de 10 øl i finalen var fynske, og selv om de kun fik ’sølle’ 46% af samtlige afgivne stemmer - mod mere end 50% i 2012 - må det siges at være et ganske pænt resultat.

...yderligere oplysninger på http://www.ale.dk/index.php?id=56

Anne-Mette Meyer Pedersen