Den grimme ælling lever, bor på Fyn og har det godt!

01. februar 2013   |   Danske Ølentusiaster  |  Flere pressemeddelelser

Blandt de kandidater medlemmerne af Danske Ølentusiaster har valgt til at kæmpe om titlerne som Årets danske Ølnyhed(er) 2012 stammer hele 33 % fra det lille bryggeri Ugly Duck Brewing Co.

Afstemningerne om Årets danske Ølnyhed(er) foregår i to omgange og i to kategorier: op til 5,9% ABV (Alcohol by Volume) og 6% ABV og derover. Første runde i januar 2013 afgjorde hvilke ølnyheder i hver kategori der er gået videre til anden runde der løber hele februar måned.

Igen i år ligger Fyn helt fremme med ikke mindre end 6 øl blandt de 12 kandidater, og heraf står Ugly Duck Brewing Co. for de 4 - Hoppy Christmas, Simcoe & Chinook IPA, Hopfest og Imperial Vanilla Coffee Porter; Indslev Bryggeri - svanen som deler adresse med den grimme ælling - har deres Mørk Hvede med; og helt utroligt er Bryggeriet Vestfyen for 7. gang i træk med i slutspurten med årets udgave af Willemoes Jul.

Sjælland ligger lige i hælene på Fyn med 5 øl blandt kandidaterne i anden runde. Hornbeer, som vandt begge kategorier sidste år har imponerende 3 øl med - Eskil, Jule Gris(k) og Grisk; Det lille Bryggeri har Chokolade Chili Porter med; og endelig har Pladderballe Bryghus - med adresse i Slagelse, men nu brygget på Bornholm - deres Kakerlakpuler med.

Det kan igen i år diskuteres om Jylland har en øl med. Fur Bryghus, på den lille ø Fur i Limfjorden, har deres Christmas Ale med, men er den så jysk eller ’fursk’?

Danske Ølentusiasters lokalafdelinger arrangerer traditionsmæssigt smagninger af kandidaterne for medlemmerne i løbet af februar, så ikke alene vil deltagerne i smagningerne få smagt en perlerække af gode øl, men der vil også dermed blive stemt på et solidt grundlag i anden runde, hvor de endelige videre af titlerne som Årets danske Ølnyhed(er) 2012 bliver fundet.

Listerne over de nye danske øl der deltog i første runde og de der deltager i anden runde kan ses på http://www.ale.dk/index.php?id=9862

Resultatet af afstemningerne, der udpeger Årets danske Ølnyhed(er) 2012, afsløres på Danske Ølentusiasters Generalforsamling i Odense den 16. marts 2013

Yderligere oplysninger ved henvendelse Danske Ølentusiasters:

Landsformand - Bo L. Jensen, bo.jensen@ale.dk - tlf. 28 19 17 13 eller

Pressekontakt - Anne-Mette Meyer Pedersen anne-mette.meyer@ale.dk - tlf. 61 30 17 62

Anne-Mette Meyer Pedersen

anne-mette.meyer@ale.dk