Dansk kamp mod madspild nu på verdenskortet

06. juni 2014   |   Stop Spild Af Mad  |  Flere pressemeddelelser

Danmarks madspild er på skrump, og den danske forbrugerbevægelse Stop Spild Af Mad sætter Danmark på verdenskortet ved at blive nævnt og fremhævet i to internationale FN-publikationer om madspild. Man bør drage nytte af den eksisterende viden og katalysere handling, siger toppen af FN.

Danskerne er blevet bedre til ikke at fodre skraldespanden: Ifølge de nyeste tal fra TNS Gallup for Berlingske svarer 37% af danskerne – eller mere end hver tredje dansker - at de smider mindre mad sammenlignet med for fem år siden.

For nylig fik Stop Spild Af Mad taletid på FN's Levnedsmiddel- og Landbrugsorganisation FAO’s verdenskongres om madspild SAVE FOOD i Düsseldorf. Her præsenterede forbrugerbevægelsen overfor internationale beslutningstagere på fødevareområdet og FN-topfolk alle de mange danske resultater i kampen mod madspild. På FN-verdenskongressen talte bl.a. FAO's Assisterende Generaldirektør Dr. Ren Wang samt den verdenskendte sanger og FAO Goodwill Ambassador Youssou N’Dour. Alle talere på kongressen underskrev SAVE FOOD erklæringen mod madspild.

I forbindelse med FN-verdenskongressen SAVE FOOD udkom den nye internationale rapport om madspild "Reduction of Food Losses and Waste in Europe and Central Asia for Improved Food Security and Agrifood Chain Efficiency". Og kort efter udkom FN's Miljøprogram UNEP og FN's Levnedsmiddel- og Landbrugsorganisation FAO’s internationale guide til mindre madspild "Prevention and reduction of food and drink waste in businesses and households - Guidance for governments, local authorities, businesses and other organisations, Version 1.0". I begge publikationer er Stop Spild Af Mad nævnt.

”I dag bliver verdenssamfundets kost mere og mere ressourcekrævende, og den måde, hvorpå vi køber og indtager mad, er ved at ændre sig på grund af industrialisering, kravene fra en voksende middelklasse og de fortsatte virkninger af den økonomiske krise,” siger FN’s Undergeneralsekretær og Adm. Direktør for FN's Miljøprogram UNEP, Achim Steiner.

”Denne banebrydende guide om forebyggelse af madspild giver både den faglige ekspertise samt den nødvendige fremdrift for en bred vifte af aktører til at drage fordel af den eksisterende viden, til at katalysere handling og til at få et forspring i håndteringen af dette kritiske emne. Sikring af at alle verdens mennesker har nok mad er visionen i FN's Generalsekretær Ban Ki-moon’s verdensudfordring ”Zero Hunger Challenge” – og UNEP og FAO deltager i udfordringen ved at reducere det globale fødevaretab og madspild”.

FAO-rapporten forklarer sammenhænge og årsager mellem madspild (i I-lande) og fødevaretab (i U-lande). Desuden nævner rapporten mange gode offentlige og private initiativer mod madspild i bl.a. EU, England, Tyskland, Italien – og blandt dem også danske Stop Spild Af Mad. FAO/UNEP-guiden er rettet mod regeringer, mynigheder, virksomheder og organisationer og tilbyder værktøjer og strategier til at minimering af madspild i hele værdikæden fra jord til bord, identifikation og måling af madspild samt konkrete tiltag. Stop Spild Af Mad blev tildelt en hel side i guiden.

”Vi er naturligvis stolte over at blive fremhævet i disse to internationale FN-publikationer om madspild,” siger Selina Juul, stifter af forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad. ”Dette tyder på, at vores danske indsats mod madspild har en stemme i den store verden og kan inspirere de internationale aktører. Stop Spild Af Mad er partner i FN-initiativerne mod madspild SAVE FOOD og Think.Eat.Save samt i den omfattende EU-alliance FUSIONS, hvilket giver os en stemme i og indflydelse på den internationale madspildsarena.”

Den danske indsats har længe omfattet toppolitkere i kampen mod madspild, og Stop Spild Af Mad har for nylig drøftet madspild på personlige møder med både Miljøminister Kirsten Brosbøl og Fødevareminister Dan Jørgensen.

Også på Folkemødet i år er fokus på madspild stigende – og Stop Spild Af Mad deltager og faciliterer flere paneldebatter om madspild og har samlet tunge opinionsdannere som bl.a. EU Klimakommissær Connie Hedegaard, Undervisningsminister Christine Antorini, TV kok Adam Price, Adm. Direktør i De Samvirkende Købmænd John Wagner, Det Konservative Folkepartis Charlotte Dyremose, Branchedirektør i DI Fødevarer Ole Linnet Juul, Head of CSR i Dansk Supermarked Helene Regnell, TV kok Mikkel Marschall samt Dyrenes Beskyttelse.

Yderligere information:
Stop Spild Af Mad pressekontakt tlf. 40 72 06 01, www.stopspildafmad.dk

• Stop Spild Af Mad’s program på Folkemødet - se her.
  • Link til FN's Levnedsmiddel- og Landbrugsorganisation FAO’s international rapport om madspild "Reduction of Food Losses and Waste in Europe and Central Asia for Improved Food Security and Agrifood Chain Efficiency" – se Stop Spild Af Mad (på engelsk “Stop Wasting Food” på side 84) - se her.
  • Link FN's Miljøprogram UNEP og FN's Levnedsmiddel- og Landbrugsorganisation FAO’s internationale guide til mindre madspild "Prevention and reduction of food and drink waste in businesses and households - Guidance for governments, local authorities, businesses and other organisations, Version 1.0" – se Stop Spild Af Mad (på engelsk “Stop Wasting Food” på side 76) - se her.

Foto tekst: ”Stop Spild Af Mad taler på FN’s verdenskongres om madspild SAVE FOOD i Düsseldorf.”

Foto akkreditering: Constanze Tillmann - Messe Düsseldorf