Dansk Byggeri - aflevering af byggerier har udviklet sig til et mareridt

05. november 2018   |   Dansk Byggeri, Malersektionen  |  Flere pressemeddelelser

Afleveringsforretninger på byggerierne har for malerne udviklet sig til et mareridt. Rådgiverne og entreprenørerne kræver fejl og mangler udført over flere omgange, og sen aflevering pga. f.eks. anlægsentreprenørerne giver problemer.

God forretningsmoral

Formand Dennis Eskildsen, Dansk Byggeri Malersektionen efterlyser, at entreprenørerne og rådgiverne generelt udviser god forretningsmoral: ”Man kan ikke kræve udbedringer efter udbedringer ved at tilbageholde penge. Det giver aldrig et godt samarbejde eller et godt resultat. Omvendt skal vores medlemmer blive bedre til at dokumentere kvalitetssikringen med fotomateriale og altid lave færdigmeldinger efter mangeludbedring. Vi opfordrer også vores medlemmer til at gennemgå kontrakter nøje og få indføjet antal mangelgennemgange, inden de indgår dem. Vi ser sommetider, at malerne går ind på betingelser, som ikke er rimelige, og efterfølgende kan de ikke få penge for det. Det synes jeg lyder som tilfældet ved Malerfirmaet Peer Hernvig.”

Malerfirmaet Peer Hernvig fanget i afleveringsmareridt

Malerfirmaet Peer Hernvig afleverede i juni måned 88 lejligheder i Ølstykke til totalentreprenøren. Bygherrens rådgiver og totalentreprenøren laver umiddelbart efter mangelgennemgang, som sendes til Peer Hernvig. Peer Hernvig udbedrer manglerne og fremsender færdigmelding. Da byggeriet ikke kan afleveres til bygherren før i september måned tilbageholder totalentreprenøren 67.000 kr. I september fremsendes en ny mangelliste og igen en 3. liste ved indflytning af lejere. Dvs. 3 mangellister på samme byggeri. Peer Hernvig udtaler: ”Vi føler, vi bliver taget som gidsler, fordi vi ikke kan få vores penge. Det synes jeg ikke er rimeligt.”

AB18 siger

Hvis der ved kontraktsindgåelse ikke aftales nærmere, skal AB18 følges og entreprenøren skal sende en færdigmelding til bygherren med tidspunkt for aflevering, når byggeriet er færdigt.  Afleveringsforretningen skal udføres senest 10 dage derefter og frem til den dag, skal malerne sikre, at malerarbejdet er som, da de forlod pladsen. Efter afleveringen er der en relativ reklamationsfrist, som betyder, at bygherren kan reklamere over synlige mangler i rimelig tid efter afleveringen. Hvis manglen skulle have været opdaget ved afleveringsforretningen, betegnes det som ”ekstra arbejder” og er ikke omfattet af mangeludbedringen. Det samme gør sig gældende, hvis manglen anføres senere end ”rimelig tid” efter afleveringen.


Kontakt

Dansk Byggeri Malersektionen, formand Dennis Eskildsen
Tlf. 44 98 96 85 - Mobil: 20 27 82 81
Mail: dennis@malereskildsen.dk 


Malermester Peer Heernvig
Tlf. 20 77 59 53
Mail: maler@hernvig.dk



Foto

Dennis Eskildsen


Kontaktperson:

Helle Simonsen

20657240

helle@simonsen-co.dk

Afsender:

Helle Simonsen

Nørre Voldgade 106
1358 København K

20278281

dennis@malereskildsen.dk

http://www.malersektionen.dk