DSU-sommerlejr ærer norske kammerater

03. august 2011   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) holder i denne uge sommerlejr på Fyn. Efter de tragiske begivenheder i Norge ønsker de danske socialdemokrater at ære deres norske søsterparti, AUF, med en officiel markering. Partiformand Helle Thorning-Schmidt deltager i markeringen.

Fra torsdag 4. august til søndag 7. august afholder Danmarks Socialdemokratiske Ungdom sin traditionsrige sommerlejr på Gadsbølle Skole ved Vissenbjerg på Fyn. Sommerlejren vil naturligt nok bære præg af, at den finder sted kun to uger efter massakren på de unge norske socialdemokraters sommerlejr på Utøya i Norge.

”Vi ønsker at bruge sommerlejren til at ære vores norske kammerater, og samtidig sende et klart signal om, at vi ikke lader os true til tavshed af ekstremister. Tværtimod er der nu behov for at vi styrker vores demokrati, og at vi fortsætter med at debattere frit og åbent. Derfor er det også utrolig vigtigt, at vi kan samle rigtig mange DSU’ere og vise, at vi vil fortsætte vores aktiviteter ufortrødent”, lyder det fra DSU-formand Peter Hummelgaard Thomsen.

Den formelle markering vil finde sted fredag klokken 13. Her vil der blandt andet være tale af partiformand Helle Thorning-Schmidt, og sangeren Carsten Bo vil optræde med støttesangen ”Da døden gik i land”, som blev skrevet natten efter angrebet.

For Peter Hummelgaard Thomsen er der ingen tvivl om, at 22. juli, datoen for terrorangrebet, vil udgøre et vendepunkt for hans generation af unge politisk aktive.

”Vi vil for altid være en del af 22. juli-generationen. De voldsomme begivenheder vi har oplevet, vil præge os. Og det er vores ansvar at være med til at definere, hvad datoen skal betyde for eftertiden. Det vil vi gøre gennem vores fortsatte engagement og ved fortsat at samle unge mennesker til politiske aktiviteter. Derfor er sommerlejren så vigtigt, fordi det er den første store DSU-aktivitet efter 22. juli.”

Ud over markeringen af tragedien i Norge vil sommerlejren også byde på en lang række øvrige aktiviteter, af både politisk og social karakter.

Den officielle markering finder sted fredag kl. 13. Pressen er meget velkommen til at besøge DSU-sommerlejren, også på øvrige tidspunkter, efter nærmere aftale.

For yderligere information, kontakt DSU-formand Peter Hummelgaard Thomsen (40955300) eller Forbundssekretær Louise Juul Jensen (40955400).

Peter Hummelgaard Thomsen

ph@dsu.net