DSU-kongres vælger ny formand

25. maj 2012   |   DSU og VU  |  Flere pressemeddelelser

I pinsedagene samles 300 unge socialdemokrater i Horsens til kongres i Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU). Organisationen skal blandt andet vælge ny formand og vedtage politiske oplæg med de unges krav til den socialdemokratisk ledede regering. Statsminister Helle Thorning-Schmidt og AUF-formand Eskil Pedersen vil være blandt gæsterne på kongressen.

Søndermarksskolen i Horsens danner i pinsedagene rammen om Danmarks Socialdemokratiske Ungdoms 39. kongres. Her samles 300 DSU’ere for at vælge ny ledelse, vedtage politiske oplæg og lytte til taler fra særligt inviterede gæster. Selvom Regeringen står dårligt i meningsmålingerne, så holder DSU Kongres i en tid, hvor medlemmer strømmer til. Indenfor det seneste år har DSU haft en medlemsfremgang på 30 %.

Et væsentligt punkt på dagsordenen er at vælge ny formand, da Peter Hummelgaard Thomsen, som har været formand for organisationen de sidste fire år, ikke genopstiller. Peter Hummelgaard Thomsen er i løbet af sin formandsperiode blevet en markant skikkelse i den offentlige debat. Sidste år vandt han DM i debat i forbindelse med folkemødet på Bornholm, og han har været en stærk socialdemokratisk stemme i den offentlige debat, hvor han heller ikke har holdt sig tilbage fra at give sine partifæller en opsang fra tid til anden.

”Det har været et enormt privilegium at være formand for DSU i fire år. Det er lykkedes at placere DSU centralt i den offentlige debat. Det er os der har råbt højest om den alt for høje ungdomsarbejdsløshed. Det er os, der igen og igen, har krævet at regningen for krisen også skulle sendes til de ansvarlige for krisen. Og det er os der har krævet at regeringen melder sig i den nye værdikamp. De unge belønner os for det arbejde - DSU er en organisation i enorm fremgang.”, lyder det fra den afgående forbundsformand.

Kongressen får besøg af en lang række prominente talere. Statsminister Helle Thorning-Schmidt besøger kongressen mandag kl. 10.00. Også ministrene Mette Frederiksen og Morten Bødskov, der begge startede deres politiske engagement i netop DSU, lægger vejen forbi. Derudover får DSU’erne besøg af Eskil Pedersen, formand for den norske søsterorganisation AUF. Og sidst men ikke mindst besøger 3Fs forbundsformand, Poul Erik Skov Christensen, kongressen midt i trepartsforhandlingerne.

På den politiske front vil kongressen stå i den økonomiske krises tegn. DSU’erne skal behandle et oplæg om hvordan der igen kan skabes vækst og fremgang, så også fremtidens generationer kan vokse op i et samfund med høj velstand og en stærk sammenhængskraft. De unge socialdemokrater vil især lægge vægt på uddannelse som vejen ud af krisen. Oplægget skal efterfølgende overrækkes til centrale ministre i regeringen. Derudover skal der vedtages et internationalt oplæg samt et organisatorisk arbejdsprogram.

Kongressen finder sted på Søndermarkskolen, Lindvigsvej 4, 8700 Horsens. Kongressen åbner lørdag kl. 12.00 og slutter mandag kl. ca. 16.00. Et fuldt program kan findes på DSU’s hjemmeside, www.dsu.net. For yderligere oplysninger, kontakt Peter Hummelgaard Thomsen på 40 95 53 00.

Peter Hummelgaard Thomsen

ph@dsu.net