DSU til Helle: Forlæng dagpengeperioden!

10. august 2012   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) er meget begejstret for SF´s udmelding i spørgsmålet om længden på dagpengeperioden og optjeningskravet. De unge socialdemokrater mener, at Socialdemokratiet med Helle i spidsen har en forpligtelse over for de tusindvis af mennesker, som 1. januar ryger ud af dagpengesystemet.

”Grundlæggende er det et spørgsmål om, at de her mennesker befinder sig i en magtesløs position. I mine øjne er det uden tvivl Socialdemokratiets opgave at skabe jobs, men samtidig også sørge for, at mennesker der har betalt til deres A-kasse ikke bliver smidt på porten, når vi ikke har løst opgaven om at skabe jobs godt nok endnu ”

DSU-formanden er særligt overrasket over, at Socialdemokratiet endnu en gang beder de mennesker der står uden for arbejdsmarkedet om at holde for:

”Jeg er meget forarget over, at det er Socialdemokratiet der spænder ben for at forlænge dagpengeperioden. Først var det reguleringen af overførslerne i skatteaftalen og nu er det så dagpengeperioden og optjeningskravet og om lidt kommer kontanthjælpsreformen, som jeg heller ikke tror bliver en dans på socialdemokratiske "røde roser". Vi må se i øjnene, at kickstarten og den generelle jobskabelse ikke har slået til endnu, og derfor synes jeg også, at det er helt grotesk, at vi nu smider folk ud af dagpengesystemet.”

DSU er meget bekymret for hvilke konsekvenser det kan få for den enkelte og mange familier. Flere vil ikke kunne modtage kontanthjælp, og mange familier vil ikke kunne få det til at løbe rundt.

”For en stor andel af de her mennesker kan det have katastrofale konsekvenser. Flere er formentlig ikke berettiget til kontanthjælp, men skal stadigvæk få hjulene til at dreje rundt. Det vil betyde at folk kan ende med at gå fra hus og hjem.”

Til spørgsmålet om den manglende finansiering siger DSU´s formand

”Hvis det er et spørgsmål om finansiering, så foreslår vi, at regeringen genopliver millionærskatten eller indfører en progressiv arvebeskatning. Under alle omstændigheder skal det løses. Regeringen bør vise sit sociale ansigt og holde hånden under de arbejdsløse indtil der er skabt jobs.”

For yderligere kommentarer, kontakt DSU’s forbundsformand Camilla Schwalbe, på 40 95 53 00.

Camilla Schwalbe

cs@dsu.net