DSU til Corydon: Sig ja til sociale klausuler

30. oktober 2013   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) bakker op om forslaget om lovpligtige sociale klausuler i det offentlige, som Enhedslisten har stillet som krav ved finanslovsforhandlingerne. DSU mener grundlæggende, at sociale klausuler og fjernelse af fradraget for gule fagforeningskontingenter bør indskrives i finansloven.

Når næste finansloven for 2014 skal vedtages ønsker Danmarks Socialdemokratiske Ungdom, at finansminister Bjarne Corydon skal lytte til Enhedslistens forslag om at indføre lovpligtige sociale klausuler ved offentlige udbud. DSU formand Camilla Schwalbe udtaler:

”Jeg betragter det som en socialdemokratisk opgave at sikre ordentlige løn- og arbejdsforhold på det danske arbejdsmarked. De traditionelle fagforeninger løfter deres del af opgaven, men det er en kæmpe udfordring, at social dumping rammer for mange danske arbejdspladser. Sociale klausuler er et superstærkt værktøj til at komme det til livs – og er samtidig med til at give de private virksomheder et større ansvar for fremtidens arbejdsmarked og arbejdskraft.

DSU mener, at socialdemokratiet og regeringen i det hele taget skal kaste sig benhårdt ind i kampen for et ordentligt arbejdsmarked;

”Det er nu i disse år, vi tager stilling til, hvilket arbejdsmarked vi vil have i fremtiden. Højrefløjen med Løkke i spidsen venter i kulissen, og de har meldt klart ud, at den danske model skal afgå ved døden, hvis de skulle genvinde magten. Det så vi med afskaffelsen af efterlønnen, halvering af dagpengeperioden, ekstra beskatning af strejkekasserne, halvering af genoptjeningskravet, mindskelse af fradraget på faglige kontingenter, og ikke mindst deres forslag om at afskaffe konfliktretten. Mit parti må gå ind i kampen og sikre et stærkt arbejdsmarked til min generation”.

Udover sociale klausuler, så mener DSU, at regeringen burde tage et frontalt opgør med de gule fagforeninger, som bidrager til en svækkelse af den danske model. De unge socialdemokrater vil have afskaffet fradraget for gule fagforeningskontingenter.

”Kampen mod de gule fagforeninger er lige så vigtig som kampen for sociale klausuler. Hvis vi vil have et ordentligt arbejdsmarked, så skal vi bevare styrkeforholdet mellem de traditionelle fagforeninger og arbejdsgivere. Det kan ikke være rigtigt, at man på en socialdemokratisk vagt fortsætter blåstemplingen af de gule, som lukrerer fedt på de gode løn- og arbejdsvilkår, de traditionelle fagforeninger har forhandlet hjem.”

For yderligere spørgsmål og kommentarer kontakt DSU-formand Camilla Schwalbe på 40 95 53 00.

Camilla Schwalbe

cs@dsu.net