DSU støtter 16-års valgret

01. december 2011   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) støtter fuldt ud valgretskommissionens anbefaling om, at sænke valgretsalderen til 16 år. De unge socialdemokrater har i mange år kæmpet for at også de helt unge får lov at stemme, og vil nu lægge ekstra pres på moderpartiet for at få ændret valgretsloven.

Valgretskommissionen, der er nedsat af Dansk Ungdoms Fællesråd, offentliggør i dag sin endelige rapport med anbefalinger til, hvordan unge kan inddrages bedre i demokratiet. Og et stort antal af kommissionens medlemmer står bag ønsket om, at sænke valgretsalderen til 16 år. Det glæder formanden for Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU), Peter Hummelgaard Thomsen:

”DSU har i mange år kæmpet for, at de unge bliver hørt og inddraget i den politiske debat. Vores demokrati bliver styrket, jo flere som deltager, og derfor er en lavere valgretsalder et helt nødvendigt skridt. Og det er da også et af de helt centrale krav, vi vil rejse over for Socialdemokraterne og regeringen”, lyder det fra DSU-formanden.

DSU-formanden mener at den nuværende valgretsalder på 18 år spiller dårligt sammen med den måde, mange af de øvrige aldersgrænser i vores samfund er indrettet på:

”16-årge betaler skat, de kan komme i fængsel, og langt de fleste har afsluttet grundskolen. Det vil sige, at der her er de unge selv skal til at tage stilling til, hvor de vil hen ad i livet. Når vi mener de er modne nok til det, så er det besynderligt, at vi samtidig mener de ikke er modne nok til at kunne træffe et politisk valg. Derfor er det kun rimeligt, at de får indflydelse på, hvordan vi skal indrette samfundet.”

DSU-formanden vil nu bruge kommissionens anbefalinger fremadrettet i arbejdet for, at få vedtaget en ændring af valgretsloven. Han peger på, at 16 års valgret kan blive en realitet allerede om 2 ½ år, når danskerne skal stemme til Europa-Parlamentsvalget:

”Vi vil, i samarbejde med en lang række andre foreninger, kæmpe for at det her bliver til virkelighed. En lang række andre europæiske lande har allerede indført 16 års valgret, så det er på høje tid, at Danmark følger efter. Netop derfor kunne Europa-Parlamentsvalget være en god anledning til at markere, at Danmark nu er kommet på omgangshøjde med mange af de øvrige EU-lande”, slutter Peter Hummelgaard Thomsen.

Peter Hummelgaard Thomsen

ph@dsu.net