DSU starter underskriftsindsamling mod SU-nedskæringerne

18. februar 2013   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) starter nu en underskriftsindsamling mod regeringens planlagte SU-nedskæringer. Det sker efter, at Morten Østergaard har gjort det klart, at regeringens udspil vil indeholde konkrete nedskæringer, som formentlig skal finansiere skattelettelser til erhvervslivet. DSU opfordrer alle til at melde sig i kampen mod SU-nedskæringerne.

På http://www.nejtilsunedskæringer.dk/ kan man fra mandag formiddag skrive under på, at regeringen skal tage de SU-nedskæringer af bordet, som uddannelsesminister Morten Østergaard bebudede i sidste uge. Og det er det store regeringspartis ungdomsafdeling, DSU, som står bag initiativet. DSU-formand Camilla Schwalbe forklarer om baggrunden:

”Da vi i 2011 knoklede for en ny regering, var det med budskabet om, at skatten skulle hæves for bankerne, så vi kunne få bedre uddannelser. Nu lægger regeringen op til at gøre det stik modsatte. Man vil skære i SU’en for at finansiere en lavere selskabsskat, som især havner i lommen på bankerne. Det er helt ude i hampen, og meget langt fra den politik, vi kæmpede for. Derfor sender vi nu et meget klart signal til regeringen om, at kursen nu må lægges om”, lyder det fra DSU-formanden.

Camilla Schwalbe påpeger, at der endnu ikke er noget bevis på, at mindre i SU vil få de unge hurtigere igennem uddannelserne.

”Der er ingen som helst dokumentation for, at lavere SU vil få de unge hurtigere igennem. Tværtimod tyder både undersøgelser og udtalelser fra eksperter på det stik modsatte. De unge tvinges til at arbejde mere ved siden at studiet, og bliver mere forsinkede eller dropper helt ud. Derfor skal vi i stedet arbejde på at fjerne de barrierer, som i dag gør, at mange unge bliver forsinkede undervejs i uddannelsessystemet. Den diskussion er meget mere fremsynet”, lyder det fra DSU-formanden.

Camilla Schwalbe understreger, at underskriftindsamlingen ikke er et DSU-projekt, men skal ses som et bredt, folkeligt initiativ, som skal få regeringen til at komme på andre tanker.

”Vi ønsker at bygge en bred alliance mod SU-nedskæringerne, og vi inviterer alle til at være med. Det her handler ikke om partipolitik, men om at skabe de bedste rammer for, at vi får den bedst uddannede generation nogensinde. Jeg håber meget, at ikke kun ungdomsorganisationerne, men også både fagbevægelsen og erhvervslivet vil kunne se det groteske i at skære ned på uddannelse, når alle prognoser viser, at vi om få år vil mangle veluddannet

arbejdskraft.”
Underskriftindsamlingen kan findes på http://www.nejtilsunedskæringer.dk/. Underskrifterne vil i løbet af foråret blive overrakt til uddannelsesminister Morten Østergaard.

For yderligere information, kontakt DSU-formand Camilla Schwalbe på 40 95 53 00.

Camilla Schwalbe

cs@dsu.net