DSU præsenterer Danmarks største hykler!

29. august 2012   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

I en annonce i dagens udgave af dagbladet Information udnævner DSU direktøren for Kristelig Fagbevægelse, Jesper Wengel, til Danmarks største hykler. Det sker ifølge ungdomsorganisationen for at sætte fokus på, at Krifa under dække af at være en fagforening reelt arbejder på at forringe danskernes løn- og arbejdsvilkår. Krifa er ikke en fagforening, men en fupforretning, lyder det fra DSU-formanden.

I dagens udgave af Information kan man se en stort opsat helsidesannonce med overskriften ”Danmarks største hykler”. Personen på billedet er Jesper Wengel, formand for Kristelig Fagbevægelse (Krifa). Ifølge Danmarks Socialdemokratiske Ungdom, som står bag annoncen, så er formålet at vise, at Krifa under dække af at være en billig fagforening reelt arbejder målrettet på at undergrave danskernes løn og arbejdsvilkår:

”Vi har her at gøre med en mand, som hævder at kæmpe for lønmodtagernes rettigheder. Men reelt bestiller han ikke andet, end at forsøge at forringe dem. Krifa vil afskaffe blokaderetten, og de erkender åbent, at de er imod centrale dele af den danske model. Det er et direkte angreb på de faglige rettigheder, som danske lønmodtagere har tilkæmpet sig gennem mere end 100 års lang og sej kamp. Derfor er Krifa ikke en fagforening, men en fupforretning”, lyder det fra DSU-formand Camilla Schwalbe.

Den seneste sag om Vejlegården er ifølge DSU-formanden kun ét ud af en lang række eksempler på, at Jesper Wengel og Krifa arbejder på at forringe forholdende for danske lønmodtagere. I maj kom Jesper Wengel i medierne søgelys, da det kom frem, at han benyttede ulovlig udenlandsk arbejdskraft til at bygge Krifas hovedkontor i Aarhus.

”Det skriger til himlen, at man kalder sig fagforening, og samtidig benytter sig af ulovlig arbejdskraft. Det viser, at man slet ikke er oprigtigt optaget af lønmodtagerinteresser, men kun er en forretning der ønsker at holde indtægterne oppe og udgifterne nede, så man selv kan score profitten. Det er jo ikke tilfældigt, at Jesper Wengel har en årsløn, som er næsten dobbelt så høj som formændene for de traditionelle LO-fagforbund”, siger Camilla Schwalbe.

Det var Ekstra Bladet, som for nylig kunne oplyse, at Jesper Wengel har en årsløn på 1.671.000 kroner. DSU-formanden understreger, at det ikke bliver sidste gang, de unge socialdemokrater kaster sig ud i kamp med Krifa-bossen:

”DSU vil kæmpe for at bevare den danske model, hvor lønmodtagerne har ret til at bruge fx strejker og blokader til at nå deres mål. Det er Krifa imod, og derfor vil vi selvfølgelig fortsætte med at oplyse om hvad der egentlig er den reelle hensigt med Krifas arbejde – nemlig at tjene penge til at aflønne direktørerne, på bekostning af kampen for bedre løn- og arbejdsforhold”, slutter Camilla Schwalbe.

For yderligere information, kontakt DSU-formand Camilla Schwalbe, 40 95 53 00.

Camilla Schwalbe

cs@dsu.net