DSU om Kina-besøg: Menneskerettigheder før profit til erhvervslivet

13. juni 2012   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

DSU kræver forud for det kinesiske statsbesøg, at regeringen og erhvervslivet anlægger en kritisk linje, når Kinas præsident Hu Jintao. Hensynet til erhvervslivets eksportmuligheder må ikke skygge for den nødvendige kritik af landets manglende respekt for demokrati og menneskerettigheder. Også Kinas forsvar for Assad-styret i Syrien må kalde på skarp fordømmelse, mener DSU-formanden.

Når Kinas præsident i denne uge besøger Danmark, skal snakken ikke kun handle om, hvordan dansk erhvervsliv kan få flere ordrer. Den danske regering må også tale alvorsord med Kina om både menneskerettighedssituationen i landet, og om Kina støtte til præsident Assad i Syrien. Det mener Camilla Schwalbe, formand for Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU):

”Kina er verdens største diktatur. Menneskerettighedsgrupper som Amnesty International har flere gange dokumenteret, hvor slemt det står til i landet. Det er rigtigt, at Kina er blevet en økonomisk stormagt, men deres vækst bygger på en brutal undertrykkelse af basale rettigheder, derfor er det vores pligt som demokrater at være kritiske. Indtil videre er Hu Jintao og de bebudede vækstaftaler blevet omtalt alt for ukritisk ”.
DSU-formanden undrer sig især over den ukritiske begejstring, som blandt andet Dansk Erhverv har givet udtryk for i forbindelse med præsidentbesøget:

”Det virker som om, at der er skabt en uhellig alliance mellem et kommunistisk regime i Kina og markedskapitalister i Vesten om at lukke øjnene for krænkelserne af menneskerettigheder og i stedet fokusere udelukkende på økonomisk profit. Den danske regering må skære igennem og sige, at erhvervslivets interesser altså ikke kan føre til, at vi lukker øjnene for, at 1,3 milliarder mennesker lever et liv i lænker.”

Også når det gælder situationen i Syrien, mener DSU-formanden, at der er brug for en skarp dansk udmelding. Kina har nemlig indtil nu blokeret for, at FN’s Sikkerhedsråd har kunnet vedtage en skarp fordømmelse af det syriske regime. Alene seneste uge har der været rapporter om hundredvis af dræbte i forbindelse med den syriske hærs bombardementer af byer rundt om i landet.

”Kina har indtil nu holdt hånden over Assad-styret, så det har kunnet fortsætte nedslagtningen af de demokratiske kræfter i landet. Det er helt uacceptabelt. Derfor må Danmark som EU-formand sige klart til Kina, at vi forventer, at de ændrer kurs og stiller sig bag kravet om, at Assad må gå af så der kan afholdes frie og demokratiske valg i Syrien”, lyder det fra DSU-formanden.

For yderligere kommentarer, kontakt DSU-formand Camilla Schwalbe, 40 95 53 00.

Camilla Schwalbe

cs@dsu.net