DSU markerer partikongres med kampagne mod Det Faglige Hus i Aalborg

28. september 2013   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) går lørdag morgen kl. 10.30 på kampagne foran Det Faglige Hus i Aalborg. Beskeden til den gule fagforening er klar; DSU mener ikke Det Faglige Hus har en berettigelse på det danske arbejdsmarked, og opfordrer derfor statsminister Helle Thorning-Schmidt til at fjerne fradraget på gule kontingenter.

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom
(DSU) går lørdag morgen kl. 10.30 på kampagne foran Det Faglige Hus i Aalborg. Beskeden til den gule fagforening er klar; DSU mener ikke Det Faglige Hus har en
berettigelse på det danske arbejdsmarked, og opfordrer derfor statsminister
Helle Thorning-Schmidt til at fjerne fradraget på gule kontingenter.

DSU går lørdag morgen på kampagne i Aalborg mod Det Faglige Hus. Kampagnen falder samme dag, hvor Socialdemokraternes kongres i Aalborg begynder, og skal ses i lyset af, at DSU for nyligt er blevet hevet i retten af Det Faglige Hus. DSU er blevet stævnet for at have kaldt Det Faglige Hus en fupforretning, med henvisning til, at de gule fagforeninger ikke løfter samme ansvar for det danske arbejdsmarked, som de traditionelle fagforeninger.

”I DSU mener vi det er fup, når de gule fagforeninger som Det Faglige Hus påstår at give samme tryghed til deres medlemmer som almindelige fagforeninger. De gule
fagforeninger forhandler kun ganske få – og i øvrigt dårlige – overenskomster,
bidrager ikke til bedre uddannelse og løfter ikke i kampen mod social dumping”, udtaler DSU’s forbundsformand Camilla Schwalbe.

Således kræver Det Faglige Hus 100.000 kr. i erstatning af den socialdemokratiske ungdoms organisation, for at have krænket virksomhedens ære jævnført injurielovgivningen. Hos DSU mener man dog, at det er en anelse fejt, at Det Faglige Hus tyr til tunge juridiske skyts i stedet for at tage en åben og demokratisk debat;

”Jeg synes det er helt til grin, at Det Faglige Hus bruger deres tid og penge på at
sagsøge en ungdomsorganisation. Det siger måske i virkeligheden noget om, hvor

lidt de har at lave i Det Faglige Hus, hvor de jo som bekendt ikke foretager sig meget andet end at opkræve medlemskontingent. Hvis man virkelig mener at have en ordentlig forretningsmodel, er det mærkværdigt, at man ikke forsøger at forsvare det med saglige argumenter”, siger Camilla Schwalbe, og fortsætter;

”I min tale til Socialdemokraternes kongres i morgen vil jeg holde fast i min opfordring til Statsministeren og regeringen. Lad os få lukket det hul i lovgivningen, der gør det muligt at trække et gult fagforeningskontingent fra i skat. De gule
bidrager ikke til et stærkt arbejdsmarked, og vi spilder derfor skatteydernes penge”.

For yderligere kommentarer, kontakt DSU’s forbundsformand Camilla Schwalbe på tlf. 40955300

Camilla Schwalbe

cs@dsu.net