DSU lancerer landsdækkende kampagne mod diskrimination

18. august 2014   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) vil bruge de næste tre uger på at besøge landets uddannelsesbudskaber med et klart budskab om, at diskrimination ikke kan tolereres og på ingen måde hører hjemme i Danmark.

Mandag d. 18. august 2014 lancerer DSU den nationale kampagne #RetTilRespekt. Formålet med kampagnen er at sætte fokus på den diskrimination alt for mange unge med anden etnisk baggrund end dansk udsættes for i deres hverdag. Ifølge DSU’s forbundsformand Alexander Grandt er diskrimination et udbredt men overset fænomen;

”Vi har besluttet os for at lancere en kampagne mod diskrimination, fordi vi desværre oplever, at for mange unge med anden etnisk baggrund udsættes for forskelsbehandling. Det ser vi blandt andet hos vores egne medlemmer i DSU, hvor flere har været udsat for den her form for hverdagsracisme, blandt andet ved at blive afvist i byen på baggrund af deres hudfarve. Jeg har det sådan, at man når til et punkt, hvor man må sige nok er nok. Det er det som #RetTilRespekt handler om. Et klart budskab om, at alle mennesker har ret til respekt uanset hudfarve, og uanset navn”.

Problemerne med diskrimination er desværre dårligt belyst, hvilket er et problem i sig selv. Men tal fra Københavns Kommune viser, at 25 pct. af borgerne med anden etnisk baggrund end dansk har oplevet diskrimination inden for det seneste år. Ifølge Danmarks Socialdemokratiske Ungdom, viser det, at diskrimination er stort samfundsproblem;

”Når så mange mennesker føler sig diskriminerede, er vi nødt til at tage det hamrende alvorligt. Vi danskere stiller store krav til udlændinge om at lade sig integrere i det danske samfund. Det er også fint, for vi skal ikke acceptere dårlig opførsel og parallelsamfund. Men måske er det også på tide, at vi begynder at diskutere den anden side af mønten. Diskrimination er den største hindring mod en vellykket integration. Derfor må politikerne ind i kampen, og gøre noget ved problemerne”, udtaler forbundsformand, Alexander Grandt Petersen.

DSU’s kampagne kører over de næste tre uger med besøg på uddannelsesinstitutioner i hele landet. Derudover kører der en viral kampagne på nettet, hvor man blandt andet kan se tre videoer med unge danskere med anden etnisk baggrund, der fortæller deres historie med diskrimination.

Se videoerne her:
Benjamins historie: https://www.youtube.com/watch?v=cl4Olf9fREw
Khaterahs historie: https://www.youtube.com/watch?v=Ae0conI51y8
Tareks historie: https://www.youtube.com/watch?v=awMgKbDTUfI

Følg DSU’s kampagne på Facebook her: https://www.facebook.com/dsu1920?fref=ts

For yderligere information, kontakt forbundsformand, Alexander Grandt Petersen på tlf. 40955300

Alexander Grandt Petersen

agp@dsu.net