DSU kræver ungdomspakke mod arbejdsløshed

17. november 2010   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) kræver, at regeringens omgående gennemføre en ungdomspakke, for at komme ungdomsarbejdsløsheden til livs. Det sker efter at TV-Avisen i går præsenterede nye tal, som viste, at ungdomsarbejdsløsheden er langt højere end hidtil antaget. DSU’s formand, Peter Hummelgaard Thomsen, mener regeringen har tegnet et alt for rosenrødt billede af, hvordan beskæftigelsessituationen ser ud:

”Det er helt grotesk, at Lars Løkke i sin åbningstale til folketinget erklærer krisen overstået, samtidig med at ungdomsarbejdsløsheden stiger. Hverken de unge eller samfundet kan være tjent med, at vi taber så mange på gulvet. Regeringen må omgående iværksætte en ungdomspakke, med fokus på både uddannelses- og beskæftigelsesfremmende initiativer.”

Peter Hummelgaard fortæller, at de unge socialdemokrater netop har fremlagt en liste med en række konkrete forslag til, hvordan unges tilknytning til arbejdsmarkedet styrkes. Han understreger, at nøgleordene er bedre efteruddannelse, flere praktiskpladser samt en mere effektiv indsats på aktiveringsområdet.

”Alle unge bør være enten i job eller under uddannelse. Desværre er det langt fra tilfældet i dag. Færre unge får en uddannelse, og flere unge bliver arbejdsløse. Frem for at sætte ind med investeringer i uddannelse og vækst, har regeringens politik kun bidraget til at gøre tingene værre, med massive nedskæringer på uddannelsesområdet og et grotesk aktiveringscirkus.”

Peter Hummelgaard henviser til tal fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, som viser, at regeringen og Dansk Folkepartis finanslov vil betyde nedskæringer på 2,6 milliarder kroner på uddannelsesområdet næste år. I forhold til de unge arbejdsløse, er Peter Hummelgaard især bekymret over nedskæringerne på retten til selvvalgt efteruddannelse, hvor der er indført et loft på ca. 3.500 pr. uge. Det betyder, at de ledige fremover vil være afskåret fra en række uddannelser i forhold til i dag.

”Det er helt vanvittigt, at man i den nuværende situation skærer massivt ned på uddannelsesstøtten til de folk, der bliver ledige. Vi skal tværtimod gå den stik modsatte vej, så vi kommer ud af krisen med en velkvalificeret arbejdsstyrke. Derfor har vi blandt andet foreslået, at lediges ret til uddannelse med dagpenge udvides fra 6 uger til to år.”

Han peger på manglende praktikpladser som et andet eksempel på, at krisen rammer de unge hårdt. I øjeblikket står mere end 7.000 unge uden en uddannelse, og det betyder at mange unge havner i arbejdsløshed, samtidig med at samfundet mangler veluddannet faglært arbejdskraft.

”Vi må stille klare krav til både det offentlige og virksomhederne om at oprette flere praktikpladser. Vi mener blandt andet der skal oprettes sociale klausuler ved alle offentlige udbud, så virksomhederne opretter praktikpladser, og at man ansætter flere praktikpladskonsulenter, som kan hjælpe de unge til at finde praktikpladser.”, lyder det fra Peter Hummelgaard Thomsen.

Peter Hummelgaard Thomsen

dsu@dsu.net