DSU jubler over S-ja til finansskat

23. september 2012   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) jubler, efter at den socialdemokratiske kongres i dag har besluttet at sige ja til en skat på finansielle transaktioner – også selvom en sådan skatikke er global. Dermed har Socialdemokraterne omsidder meldt sig ind i kampen for en europæisk finansskat, lyder det fra de unge socialdemokrater.

Med sletningen af det lille ord ’global’ har den socialdemokratiske kongres nu besluttet, at Danmark skal arbejde for en på finansielle transaktioner. Også selvom den ikke bliver verdensomspændende. Hidtil har regeringen og statsminister Helle Thorning-Schmidt ellers afvist en model, der ikke var global. Den nye kurs glæder DSU-formand Camilla Scwhalbe:

”Jeg er utrolig glad for, at kongressen har besluttet at ændre det oprindelige udspil, så vores opbakning til en finansskat ikke længere er afhængig af, at den er global. Dermed har Socialdemokraterne, omsider må man sige, valgt at melde sig under fanerne hos de socialdemokratiske partier i resten af Europa, som længe har kæmpet for en finasskat. Det har jo været lidt besynderligt at se en dansk statsminister, der har placeret sig til højre for fx Angela Merkel.”

Fra talerstolen på socialdemokraternes kongres talte DSU-formanden kraftigt for en skat på finansielle transaktioner.

”Det på tide, at dem som skabte krisen, betaler bare en lille del til regningen. Den her skat vil ramme de store investeringsbanker og hedgefonde. Netop dem som i sin tid skabte finanskrisen. Og tænk hvad vi kunne gøre med 400 milliarder kroner, som en europæisk finansskat kan indbringe: Sætte gang i væksten ,investere i fremtiden, løfte Europa ud af krisen. ”

DSU-formanden understreger, at kampen ikke er slut endnu. Næste skridt bliver at få en europæisk finansskat til også at blive regeringens politik, trods massiv modstand fra de radikale.

”En ting er, at vi nu har fået det vedtaget på kongressen. Noget andet er, at gøre det til regeringens politik. Den kamp starter nu, og DSU vil blive ved med at kæmpe for, at en europæisk skat på finansielle transaktioner også bliver en del af regeringens politik for fremtidens Europa”, slutter DSU-formanden.

For yderligere kommentarer, kontakt DSU-formand Camilla Schwalbe på 40 95 53 00.

Camilla Schwalbe

cs@dsu.net