DSU holder mindehøjtidelighed i aften kl. 20

22. juli 2012   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) indkalder Danmark til mindehøjtidelighed i aften kl. 20 ved den norske ambassade. Det sker for at markere etårsdagen for terrorangrebene i Norge, hvor 69 medlemmer af DSU’ernes norske søsterorganisation, AUF, blev dræbt på øen Utøya.

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) indkalder Danmark til mindehøjtidelighed ved den norske ambassade i København i aften kl. 20. Det sker for at markere etårsdagen for terrorangrebene i Norge, hvor mange medlemmer af DSU’ernes norske søsterorganisation, AUF, blev dræbt. DSU’s forbundsformand, Camilla Schwalbe, fortæller om initiativet:

”Det er en mindehøjtidelighed, hvor hele Danmark kan komme at vise respekt og solidaritet med Norge. De tragiske begivenheder sidste år står stadig meget klart for os, og vi ønsker at bruge dagen til at mindes de mange ofre og til at vise, at når den slags rammer, så står vi sammen uanset religion, etnisk baggrund eller politisk overbevisning.”

Camilla Schwalbe deltager tidligere på dagen 22. juli i den officielle markering af etårsdagen på Utøya sammen med blandt andre statsminister Helle Thorning-Schmidt og Norges statsminister Jens Stoltenberg. Efterfølgende vender hun derefter tilbage til Danmark, hvor hun skal tale ved højtideligheden foran den norske ambassade. DSU-formanden understreger, at budskabet ligesom sidste år handler om åbenhed og demokrati:

”Lige så forfærdede og chokerede vi var over angrebet sidste år, ligeså klart sagde vi, at forbrydelsen ikke skal mødes med frygt, lukkethed og mistænksomhed, men med åbenhed, tolerance og demokrati. Det bedste værn mod vold og ekstremisme er, at unge mennesker tager stilling og engagerer sig i samfundet. ”

DSU har det seneste år haft medlemsfremgang, og har haft det højeste deltagerantal til sine nationale aktiviteter i mange år. Til det siger DSU-formanden:

”Mange havde en frygt for, at tragedien ville skræmme folk væk fra ungdomspolitik. Men heldigvis har vi set, at det stik modsatte har været tilfældet. Det er det stærkeste svar vi kan sende til den gerningsmand, der ønskede at skræmme unge væk fra politik. Vi er som DSU’ere nu en del af 22. juli-generationen, og vi føler derfor også et særligt ansvar for at styrke demokratiet og tolerancen i vores samfund.”

Mindehøjtideligheden finder sted ved den norske ambassade, og der vil være taler fra den fungerende leder ved Den norske ambassade, Merete Lundemo, præst ved den norske Sømandskirke, Pål Kristian Balstad og DSUs forbundsformand, Camilla Schwalbe. Yderligere vil dagen blive markeret med sang.

DSU inviterer alle til at deltage ved mindehøjtideligheden.

Den norske ambassade ligger i Amaliegade 39 1256 København K.

For yderligere kommentarer, kontakt DSU-formand Camilla Schwalbe på 40 95 53 00.

Camilla Schwalbe

cs@dsu.net