DSU holder landsmøde i Vejle

02. november 2012   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) afholder i weekenden sit årlige landsmøde. Det finder sted på Rosborg Gymnasium i Vejle. Her skal organisationen vedtage et oplæg om fremtidens velfærdssamfund, som senere vil blive præsenteret for regeringen.

175 DSU’ere samles i weekenden i Vejle, når Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) holder sit årlige landsmøde. Her vil organisationen gøre status på den aktuelle politiske situation, efter godt et år med socialdemokratisk ledet regering. Landsmødet åbner fredag aften, hvor der vil være fanemarch fra Vejle Station til Rosborg Gymnasium.

”Landsmødet er efterårets helt store begivenhed i DSU. Det er her, vi samles for at diskutere både den helt dagsaktuelle politik og de store sigtelinjer for fremtiden. Midt i den værste økonomiske krise i 80 år er der i høj grad brug for, at vi både tager debat om udfordringerne her og nu, og udfordringerne i fremtiden”.

Lørdag står programmet på debat med børne- og undervisningsminister Christine Antorini, som vil fortælle om regeringens planer for en kommende folkeskolereform. Desuden skal organisationen vedtage et politisk oplæg, Fremtidens velfærd, med de unge socialdemokraters visioner for fremtidens velfærdssamfund:

”Krisen har betydet, at vi står over for nogle enorme udfordringer. Det er selvfølgelig helt centralt for os at få indflydelse på, hvordan vores velfærdssamfund skal udvikles i fremover. Derfor vil vi sende vores visioner videre til regeringen. Formålet at ikke at lave et program der skal vedtages fra den ene dag til den anden, men at producere et katalog med en lang række forslag, som kan implementeres både nationalt og rundt om i kommunerne”, lyder det fra DSU-formanden.

Landsmødet vil også have et internationalt islæt, da DSU får besøg af internationale gæster. Blandt andet tre repræsentanter fra DSU’s søsterorganisation i Uganda, Uganda Young Democrats (UYD), der kæmper for demokrati i det afrikanske land, der har været styret af den samme præsident i over 25 år.

Landsmødet slutter søndag, efter DSU’erne har vedtaget deres aktivitetsplan for det kommende år.

Landsmødet finder sted Rosborg Gymnasium, Vestre Engvej 61, 7100 Vejle. Landsmødet åbner fredag kl. 19, og slutter søndag kl. 14.

For yderligere kommentarer, kontakt DSU-formand Camilla Schwalbe på 49 95 53 00.

Camilla Schalbe

cs@dsu.net