DSU glæder sig over hjælp til de arbejdsløse

24. oktober 2012   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom glæder sig over, at regeringen i dag præsenterer en håndsrækning til de arbejdsløse. De unge socialdemokrater har i flere måneder talt for hjælp til de arbejdsløse, og betragter dagens udspil som et stort skridt i den rigtige retning. Samtidig langer DSU ud efter de borgerlige partier, som i sin tid stod for forringelserne af dagpengeordningen.

Det var en tilfreds DSU-formand, som i morges modtog nyheden om regeringens akutaftale med arbejdsgiverne. Aftalen skal skaffe 12.500 job til de dagpengemodtagere, der står til at ryge ud af systemet fra 1. januar 2013. Beregninger fra LO viser, at helt op til 20.000 risikerer at miste dagpengene fra 1. januar, hvis ikke der gribes ind.

”DSU har i flere måneder råbt op om, at det er et kæmpe problem, at 20.000 mennesker risikerer at falde ud af dagpengesystemet. Det er helt urimeligt, hvis de mennesker skulle rammes dobbelt hårdt af krisen – først miste deres arbejde og så miste deres dagpenge. Derfor er jeg rigtig glad for, at regeringen nu har spillet ud med en håndsrækning til dem, der ellers risikerede at stå helt uden indkomst”, lyder det fra DSU-formand Camilla Schwalbe.

På sidste måneds Socialdemokratiske kongres i Aalborg var Camilla Schwalbe blandt fortalerne for, at partiet skulle gøre mere for at hjælpe de arbejdsløse dagpengemodtagere. Samtidig med at hun glæder sig over dagens melding fra regeringen, langer hun kraftigt ud efter både Venstre og de Konservative, som foreløbig har været kølig i deres modtagelse af regeringens udspil:

”Jeg synes det er grotesk, at de borgerlige ikke vil tage ansvar. Det var dem, som i 2010 halverede dagpengeperioden, så det er også dem, som er ansvarlige for, at så mange mennesker risikere at stå helt uden indkomst. De må de se at komme ind i kampen. Hvis de har bedre forslag til, hvordan man kan hjælpe de arbejdsløse, så synes jeg ærlig talt det er på høje tid, at de lægger dem på bordet nu.”

DSU-formanden understreger samtidig, at målet selvfølgelig skal være en permanent løsning for de arbejdsløse, så der ikke en gang til skal iværksættes akuttiltag.

”Næste skridt er selvfølgelig, at få sat gang i væksten, så der bliver skabt nye, reelle arbejdspladser og arbejdsløsheden bragt ned. Samtidig skal vi have lavet en grundlæggende reform af dagpengene. Ellers står vi jo med problemet igen om et halvt år”, slutter DSU-formanden.

For yderligere kommentarer, kontakt DSU-formand Camilla Schwalbe på 40 95 53 00.

Camilla Schwalbe

cs@dsu.net