DSU glæder sig over ”De unges finanslov”

23. november 2011   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) glæder sig over, at finansloven for første gang i 10 år indeholder markante forbedringer for landets børn og unge. DSU-formand roser især regeringens indsats for at få flere unge i arbejde, og for at styrke forholdene på landets erhvervsskoler.

Fra bedre normering i daginstitutionerne over hævningen af den kriminelle lavalder til investeringer i ungdomsuddannelserne og kickstart af dansk økonomi. DSU-formand Peter Hummelgaard Thomsen mener, at en lang række initiativer i den nye finanslov vil komme børn og unge til gode:

”Efter ti års ungdomsfjendtlig politik med VKO, er jeg rigtig glad for vi har fået en finanslov som trækker i den rigtige retning. En lang række af de initiativer, der er med i finansloven, er mærkesager DSU har kæmpet for i mange år. Først og fremmest er jeg glad for, at der nu kommer en kickstart af økonomien. Det er forudsætningen for, at vi kan få gjort noget ved ungdomsarbejdsløsheden, som er det vigtigste problem vi står med her og nu.”

Derudover glæder DSU-formanden sig over indsatsen på ungdomsuddannelserne. På gymnasiet indføres loft på maksimalt 28 elever i klasserne og de borgerliges SU-nedskæringer tages af bordet. På erhvervsskolerne skal antallet af lærerfri timer reduceres, skolepraktikydelsen skal forhøjes og der skal oprettes 3.000 ekstra skolepraktikpladser:

”Det er virkelig glædeligt at se, at der nu kommer mere fokus på ungdomsuddannelserne, efter indsatsen har stået stille de sidste ti år. Specielt på erhvervsskolerne er det hårdt tiltrængt. Det er en skandale, at man i så mange år har tabt unge på gulvet, fordi der ikke var lærepladser nok. DSU vil kæmpe for en reel uddannelsesgaranti, så alle har mulighed for at gennemføre deres uddannelse.”

Også når det gælder børnene peger DSU-formanden på, at der er sket fremskridt. Han glæder sig blandt andet over de ekstra pædagoger i daginstitutionerne, over afskaffelsen af fattigdomsydelserne og over at den kriminelle lavalder hæves til 15 år.

”Bedre forhold i daginstitutionerne og afskaffelsen af fattigdomsydelser er et tegn på, at man vil prioritere den tidligere indsats langt højere, og dermed sikre flere børn en god start på livet. Modsat den tidligere regering, som så passivt til, at børn voksede op i fattigdom. Og hvis eneste svar, når de senere kom på gale veje, var at smide dem i fængsel. Det viser en helt grundlæggende forskel i vores syn på mennesker”, slutter DSU-formanden.

Peter Hummelgaard Thomsen

ph@dsu.net