DSU accepterer ikke udsættelse af Euro-afstemning

20. november 2010   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) vil ikke acceptere, at Socialdemokraterne har besluttet at udskyde afstemningen om Danmarks Euro-forbehold på ubestemt tid. Med den nye EU-aftale med SF er Socialdemokraterne ifølge DSU-formand Peter Hummelgaard Thomsen gået alt for langt i forsøget at tilfredsstille venstrefløjens EU-skeptikere.

”Afskaffelsen af Euro-forbeholdet er et helt centralt DSU-krav til en ny Socialdemokratisk ledet regering. De seneste ni år har vi oplevet, at EU-diskussion har været død på grund af Pia Kjærsgaards indflydelse på VK-regeringen. DSU knokler jo ikke løs for en ny regering, for så blot at se Pia Kjærsgaards rolle som Euro-modstander overtaget af Villy Søvndal”, lyder det fra DSU-formanden.

Ifølge Peter Hummelgaard kan det ikke gå hurtigt nok, med at få Danmark med i Euroen. Forbeholdet er ifølge DSU-formanden skadeligt for Danmark, både økonomisk og politisk. Han henviser til, at Danmark i dag indretter sin økonomiske politik for at efterleve kravene i EU’s vækst- og stabilitetspagt, men ikke har den politiske indflydelse der følger af at være med i EU’s Eurogruppe.

”Det er jo helt absurd, at vi er underlagt de samme regler som Eurolandene, men ikke har den politiske indflydelse det giver at side med ved borget. Det betyder jo i praksis, at de 400.000 indbyggere på Malta har mere indflydelse på centrale dele af dansk økonomisk politik, end 5 millioner danskere har. Det er jo helt absurd.”

Peter Hummelgaard Thomsen mener, at såvel Danmark som Europa er kommet langt billigere gennem krisen, end tilfældet ville have været uden Euroen. Han henviser til, at tidligere forsøg rivalisering mellem landene denne gang er blevet afløst af samarbejde.

”Finanskrisen har blot understreget vigtigheden af, at vi i Europa arbejder tæt sammen. Tænk hvad der var sket, hvis ikke Grækenland havde været med i Euroen. Det kunne have betydet et totalt sammenbrud i Grækenland, som kunne have bredt sig til fx Spanien, og trukket hele Europa ned i en dyb, dyb krise. Bare i den her uge har vi set, at Irland har været ude i store problemer, og formentlig er det kun en redningspakke fra EU, der kan redde dem fra total kollaps”.

Peter Hummelgaard Thomsens understeger, at Euro-samarbejdet langt fra er perfekt i dag. Han mener en ny Socialdemokratisk ledet regering havde en enestående mulighed for, at bruge det danske EU-formandskab i foråret 2012 til at sætte en ny økonomisk dagsorden i EU.

”Efter finanskrisen er der mere end nogensinde brug for et stærkt centrum-venstre, der kommer med klare bud en ny økonomisk dagsorden i EU. Men det kræver altså, at man sidder med, hvor beslutningerne træffes. Derfor er jeg utrolig ærgerlig over, at Socialdemokraterne har valgt at kopiere SF’ linje, og vil bruge EU-formandskabet til at stå på sidelinjen med armene over kors”, slutter Peter Hummelgaard Thomsen.

Peter Hummelgaard Thomsen

ph@dsu.net