DSU: Vi ærer de faldne ved at fortsætte kampen for en bedre verden

22. juli 2013   |   DSU  |  Flere pressemeddelelser

D. 22. juli 2013 markerer toårsdagen for den forfærdelige terroraktion på Utøya, hvor 69 unge socialdemokrater mistede livet. I Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) benyttes dagen i dag til at mindes de faldne kammerater.

Det er nu 2 år siden, at 69 uskyldige mennesker blev dræbt af højreekstremisten Anders Behring Breivik på en fredelig politisk sommerlejr. De unge i DSU’s søsterparti Arbeidernes Ungdomsfylking (AUF) var samlet på Utøya for at nyde sommeren sammen og diskutere, hvordan man skaber en bedre og mere fredelig verden med lige muligheder for alle. I dag er mange af sommerlejrens deltagere ikke længere hos os, men deres ideer lever videre;

”I DSU tror vi fuldt og fast på, at den bedste måde at ære vores faldne kammerater på, er ved at fortsætte det politiske arbejde for fred, frihed og antidiskrimination. Det skal aldrig lykkes ekstremister at skræmme os til tavshed”, udtaler DSU’s forbundsformand Camilla Schwalbe.

DSU-formanden understreger, at budskabet ligesom sidste år handler om åbenhed og demokrati:

”Lige så forfærdede og chokerede vi var over angrebet, ligeså har vi sagt, at forbrydelsen ikke skal mødes med frygt, lukkethed og mistænksomhed, men med åbenhed, tolerance og demokrati. Det bedste værn mod vold og ekstremisme er, at unge mennesker tager stilling og engagerer sig i samfundet – i en politisk ungdomsforening, en sportsklub, en spejderforening eller noget helt fjerde.”

DSU og AUF har altid haft et meget nært forhold gennem det nordiske og internationale samarbejde, og deltager ofte i hinandens aktiviteter i henholdsvis Danmark og Norge;

”DSU’ere og AUF’ere kender hinanden på kryds og tværs, hvilket gør dagen i dag personligt følelsesladet for mange af vores medlemmer. Jeg kender AUF som en fredselskende organisation, der frem for alt er optaget af at bekæmpe had og vold. Derfor forekommer det mig stadig i dag helt ubegribeligt, at så mange af vores venner blev ofre for én gal mands værk. I dag markerer vi, at fællesskabet er stærkere end den grusomhed der fandt sted for 2 år siden. I dag er vi alle AUF’ere”, slutter Camilla Schwalbe.

For yderligere information, kontakt DSU’s forbundsformand Camilla Schwalbe på telefon 40 95 53 00.

Camilla Schwalbe

cs@dsu.net