DSU: Ungdomsarbejdsløshed større problem end efterløn

10. januar 2011   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) bakker op bag arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen, som i går udtalte, at ungdomsarbejdsløsheden i øjeblikket er en langt større samfundsmæssig udfordring end efterlønnen. De unge socialdemokrater frygter, at en generation af unge vil blive tabt på gulvet, og kræver derfor at der omgående iværksættes en række konkrete initiativer mod ungdomsarbejdsløsheden.

DR’s magasinprogram 21 Søndag og flere internetmedier kunne i går citere arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen fra Aalborg Universitet for, at ungdomsarbejdsløsheden er et større samfundsproblem end efterlønnen. Han får nu opbakning fra DSU’s Forbundsformand, Peter Hummelgaard Thomsen, som længe har efterlyst mere fokus på den stigende ungdomsarbejdsløshed.

”Det er jo en rigtig dårlig forretning for samfundet, at vi først betaler de unge en lang og dyr uddannelse, og bagefter betaler dem for at gå rundt og lave ingenting. Derfor er det også et langt større samfundsmæssigt problem, at unge højtuddannede går rundt i arbejdsløshed, end at muren eller sosu-assistenten, der har knoklet mere end 40 år på arbejdsmarkedet, får mulighed for at trække sig lidt tidligere tilbage”, lyder det fra DSU-formanden.

Peter Hummelgaard Thomsen frygter, at arbejdsløsheden får bidt sig fast blandt de unge, sådan som det skete i 1980’erne. Ifølge de seneste tal udgør de unge godt en tredjedel af de højtuddannede arbejdsløse, og det er en stigning på 67 % i forhold til 2007, hvor de unge kun udgjorde en tredjedel.

”Hvis ungdomsarbejdsløsheden først for alvor får bidt sig fast blandt de unge, så står vi med et stort problem om nogle år, når de store årgange går på pension. Hvis den næste generation ikke er klar til at tage over, fordi den har tilbragt lang tid uden for arbejdsmarkedet, vil de strukturelle udfordringer, vi står over for, blive endnu værre.”

Peter Hummelgaard Thomsen efterlyser derfor, at både regeringen og oppositionen kommer med flere konkrete forslag for, hvordan ungdomsarbejdsløsheden kan bekæmpes. Han mener dog der i første omgang er brug for at få gjort op med billedet af, at efterlønnen er tidens største problem.

”Både de borgerlige partier og dele af pressen er gået fuldstændig i selvsving over efterlønnen. Men frem for endnu engang at svinge pisken over de folk, som har knoklet længst tid på arbejdsmarkedet, burde Lars Løkke have brugt sin nytårstale på at fortælle, hvad han konkret vil gøre ved den stigende ungdomsarbejdsløshed”, slutter Peter Hummelgaard Thomsen.

Peter Hummelgaard Thomsen

ph@dsu.net