DSU: Trafikinvesteringer skal sikre lærepladser

01. marts 2013   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom hilser det velkomment, at regeringen nu vil sætte gang i milliardstore investeringer af infrastrukturen. De store investeringer skal ikke kun sikre hurtigere tog, men også flere lærepladser. Derfor skal der indføres sociale klausuler, lyder det fra de unge socialdemokrater.

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) glæder sig over, at der med de nye beskatningsregler for olieselskaberne nu bliver sat gang i trafikinvesteringer for milliarder. DSU-formand Camilla Schwalbe udtaler:

”Det er rigtig positivt, at der nu bliver sat gang i flere investeringer i vores infrastruktur. Det er noget, vi i DSU har anbefalet i mange år. Vi har brug for at udvikle vores infrastruktur, og især når det handler om togdrift, har vi forsømt udviklingen i mange, mange år. Med de her investeringer sætter vi både gang i økonomien og bliver bedre ruster til fremtiden”, lyder det fra DSU-formanden.

DSU-formanden opfordrer samtidig regeringen til også at bruge de kommende investeringer til at oprette flere lærepladser til de mange unge på landets erhvervsskoler:

”Det her er en enestående mulighed for, at sikre flere lærepladser til de 10.000 unge, der i øjeblikket ikke kan komme videre med deres uddannelse. En undersøgelse viste sidste år, at der kun i 16 ud af 316 statslige udbud blev stillet sociale krav, og det er altså ikke godt nok. Derfor skal sociale klausuler sikre, at der oprettes massevis af lærepladser, når der i de kommende år skal bygges nye jernbaner, broer og banegårde. ”, lyder det fra Camilla Schwalbe.

For yderligere kommentarer, kontakt Camilla Schwalbe på 40 95 53 00.

Camilla Schwalbe

cs@dsu.net