DSU: Søvndal må indkalde tyrkisk ambassadør

07. juni 2013   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom opfordrer Villy Søvndal til at indkalde den tyrkiske ambassadør i København til en alvorlig samtale om de seneste ugers uroligheder i Tyrkiet. Det sker efter, at et medlem af DSU’s tyrkiske søsterorganisation er blevet dræbt af det tyrkiske politi, i det der mest af alt ligner et politisk attentat.

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom lægger nu pres på udenrigsminister Villy Søvndal, for at få Søvndal til tale alvorsord med de tyrkiske myndigheder oven på de seneste dages voldsomme sammenstød. Det sker efter, at et medlem af DSU’s tyrkiske søsterorganisation CPH Youth, Abdullah Cömert, forleden blev dræbt i forbindelse med urolighederne.

”Det tyrkiske regimes fremfærd over for demonstranterne er helt uacceptabelt. Drabet på Abdullah Cömert tyder desværre på, at man er gået målrettet efter at ramme oppositionens politikere, og det bør Danmark reagerer kraftigt på. Villy Søvndal må indkalde den tyrkiske ambassadør til en alvorlig samtale og forlange en redegørelse for drabet på Abdullah Cömert”, lyder det fra Alexander Grandt Petersen, som er næstformand for DSU.

Alexander Grandt Petersen opfordrer desuden Søvndal til at tage sagen op med sine EU-kollegaer, næste gang EU’s udenrigsministre samles.

”Tyrkiet vil gerne med i EU, og vi har indtil nu støttet deres bestræbelser. Men så må vi også sige klart til tyrkerne, at de må overholde nogle basale demokratiske spilleregler, hvis de skal gøre sig forhåbninger om EU-medlemskab. Og den seneste uges udvikling tyder på, at der er brug for at minde den tyrkiske regering om, at man ikke kan blive en del af EU, så længe man knægter basale borgerrettigheder og undertrykker fredelige demonstranter så brutalt, som tilfældet har været i Tyrkiet”.

DSU-næstformanden opfordrer derfor sin egen regering til at huske de flotte paroler man hørte i onsdags, da ministrene holdt grundlovstaler rundt om i landet:

”På grundlovsdag stod regeringen i kø for at forsikre, hvor højt man værdsætter demokrati og menneskerettigheder. Nu har man en chance for at vise, at man faktisk mener det alvorligt”, slutter Alexander Grandt Petersen.

CHP Youth er ungdomsafdelingen til ’Republican People’s Party’, som er det store venstreorienterede oppositionsparti til Erdogans styre. RPP fik godt 25 procent af stemmerne ved det seneste valg til den tyrkiske Nationalforsamling i 2011.

For yderligere kommentarer, kontakt DSU’s næstformand, Alexander Grandt Petersen, på 20 63 64 36.

Alexander Grandt Petersen

20636436