DSU: Stort nej til nyt pointsystem

17. november 2010   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) tager klart afstand fra det nye pointsystem, som regeringen og Dansk Folkeparti netop har præsenteret. De unge socialdemokrater er blandt andet fortørnede over, at regeringen og Dansk Folkeparti ikke mener, at en håndværkeruddannelse er god nok til at give ophold i Danmark.

”Det er helt vanvittigt, at man på den måde vil forskelsbehandle folk, der har taget en god og solid uddannelse. Hvordan kan man lovgive om, at en universitetsuddannelse er mere værd end en håndværkeruddannelse? Jeg mener det er nogle helt absurde kriterier, man har valgt at lægge til grund for pointgivningen”, lyder det fra DSU’s formand, Peter Hummelgaard Thomsen.

Peter Hummelgaard Thomsen noterer sig med tilfredshed, at Socialdemokraterne, efter pres fra blandt andet DSU, har valgt at stemme nej til regeringens pointsystem. Han efterlyser nu, at partiet kommer med sit eget bud på, hvordan nye gennemskuelige regler for familiesammenføring kan skrues sammen.

”Vi bliver nødt til at melde klart ud, hvad vi mener, er ret og rimeligt på udlændingeområdet. Personligt er jeg af den overbevisning, at en form for pointsystem kan være en udmærket idé, hvis det vel at mærke skrues sammen ud fra nogle kriterier der er enkle, gennemskuelige og socialt retfærdige”.

Peter Hummelgaard Thomsen håber, at et hurtigt udspil fra Socialdemokraterne kan være med til at lukke debatten, så der kan komme fokus på konsekvenserne af regeringens finanslov. Han mener debatten om pointsystemet har været med til at skygge for, at der næsten ubemærket er gennemført omfattende besparelser på uddannelsesområdet.

”Regeringen og Dansk Folkeparti har netop vedtaget en finanslov, som betyder nedskæringer på uddannelsesområdet på 2,6 milliarder kroner. Og i morgen vil de fremlægge et SU-udspil, der ligeledes vil indeholde massive nedskæringer. Det er helt grotesk, hvis de får held til at drukne deres nedskæringer i debatten om pointsystemet”, slutter DSU-formanden.

Peter Hummelgaard Thomsen

dsu@dsu.net