DSU: S bryder løfte til verdens fattige

08. juni 2011   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) langer ud efter moderpartiet, Socialdemokraterne. Det skyldes, at Socialdemokraterne og SF vil lade en ny sikkerhedspulje til Nordafrika og Mellemøsten indgå som en del af udgifterne til ulandsbistand. De unge socialdemokrater mener derfor, at S-SF bryder løftet om at ville bruge 1 % af bruttonationalindkomsten (BNI) på ulandsbistand målrettet fattigdomsbekæmpelse.

Socialdemokraterne og SF lægger med planen ’Fair Løsning 2020’ op til at bruge 1,5 milliarder kroner på en særlig sikkerhedspulje, der skal bruges til at fremme Danmarks langsigtede sikkerhedspolitiske interesser i området. De to partier planlægger imidlertid at finansiere sikkerhedspuljen ud af den samlede ramme på 1 % af BNI, og det er brud på tidligere løfter om at ville bruge ulandsbistand på fattigdomsbekæmpelse, mener DSU-formand Peter Hummelgaard Thomsen:

”Der er mange fine intentioner i at lave en sikkerhedspulje i forhold til Nordafrika og Mellemøsten. Men det kan ikke være rigtigt, at det er verdens fattigste som skal betale regningen. Socialdemokraterne og SF har selv ved mange lejligheder slået fast, at pengene til ulandsbistand skal bruges på fattigdomsbekæmpelse, ikke til at varetage Danmarks udenrigspolitiske interesser”.

Han henviser blandt andet til Socialdemokraterne udviklingspolitiske oplæg ”10 teser om bistand”, hvor der står, at ”Socialdemokraterne ønsker at understrege, at fattigdomsorientering af udviklingsbistanden også betyder, at bistanden ikke skal ses som et udenrigspolitisk instrument”. Men det er ifølge DSU-formanden lige præcis, hvad S-SF nu lægger op til at gøre.

”Det er dybt beklageligt, at Socialdemokraterne og SF nu vender rundt på en tallerken. Og det grænser til hykleri, fordi de to partier selv ved en lagt række lejligheder har angrebet regeringen for at bruge bistandskroner på indsatsen i blandt andet Irak og Afghanistan”.

Med regeringen og Dansk Folkepartis genopretningspakke fra 2009 blev ulandsbistanden skåret ned til 0,76 procent af BNI. Dermed har Danmark taget en kraftig rutsjetur, og ligger nu langt efter eksempelvis Norge, der bruger over 1 procent af BNI på ulandsbistand. Det var netop den udvikling, en ny regering burde lave om på, mener DSU-formanden:

”I DSU vil vi holde oppositionen fast på løfterne til verdens fattigste. Frem mod valget vil vi lægge pres på Socialdemokraterne og insistere på, at der bliver skrevet ind i et kommende regeringsgrundlag, at der skal afsættes 1 procent af BNI til udviklingsbistand målrettet verdens fattigste. Så på pengene til sikkerhedspolitik findes andre steder”, slutter DSU-formanden.

Peter Hummelgaard Thomsen

ph@dsu.net